‘De ervaring van Hagenaars voorop zetten’
De gemeente Den Haag heeft op 20 februari 2018 de Stadskamer geopend, een klantkamer waar Hagenaars meedenken en meepraten over de dienstverlening. In de Stadskamer zijn diverse hulpmiddelen te vinden voor intensief gebruikersonderzoek. Hierdoor baseert de gemeente haar dienstverlening niet op aannames maar op échte feedback.
Dankzij onderzoek in de Stadskamer kunnen gemeentelijke websites, brieven en formulieren eenvoudiger en begrijpelijker worden gemaakt. Er zijn verschillende onderzoeksmethoden: Van een één-op-één interview of een groepsinterview tot onderzoek met gespecialiseerde User Experience faciliteiten zoals een eyetrackingsysteem. Hiermee kan de gemeente de wensen en behoeften van Hagenaars benutten om de dienstverlening te verbeteren.
Persoonlijk contact
Wethouder Rabin Baldewsingh, verantwoordelijk voor de gemeentelijke dienstverlening, verrichtte dinsdag de openingshandeling. Hij onderstreepte daarbij het belang van de onderzoeksfaciliteiten: “De Stadskamer is een ruimte om te ontmoeten en te onderzoeken. Een plek waar digitalisering hand in hand gaat met persoonlijk contact. Door samen met bewoners aan onze dienstverlening te werken faciliteren we de gebruiker steeds beter.”
Aanvraagprocedure bijstand
Het eerste onderzoek in de Stadskamer gaat over de nieuwe aanvraagprocedure van de bijstand. Wethouder Baldewsingh: “Juist voor de kwetsbare doelgroepen in onze stad is heldere communicatie van groot belang. We moeten niet uitgaan van onze eigen processen en procedures, maar van de ervaring van mensen die de voorzieningen daadwerkelijk gebruiken.”
Klantpanel
Voor elk onderzoek vraagt de gemeente aan Hagenaars uit het klantpanel of zij willen meewerken. Deelnemers aan een onderzoek horen vooraf waar ze moeten zijn en wat ze moeten doen. Wilt u meedoen met gebruikersonderzoek? Meldt u dan aan voor het klantpanel door een e-mail te sturen naar stadskamer@denhaag.nl.