600 kilometer actieradius, 3 minuten tanken, geen CO2-uitstoot
Waterstoftankstation Shell Kerkhof aan Binckhorstlaan in nazomer 2017 open.
Hyundai-dealer Preuninger in Den Haag heeft de eerste Hyundai ix35 Fuel Cell in de regio Haaglanden afgeleverd. De Hyundai ix35 Fuel Cell is een elektrische auto die op waterstof rijdt. Deze bijzondere schone auto is door Arno Preuninger namens Hyundai afgeleverd aan Jan-Paul Kerkhof, directeur van Kerkhof & Zn. Kerkhof wil in de zomer van 2017 samen met energieleverancier Stedin op de locatie van het Shell-tankstation aan de Binckhorstlaan het eerste openbare 700 BAR waterstoftankstation in de regio Den Haag openen.
Jan-Paul Kerkhof: ‘Waterstof is de energiedrager van de toekomst. Met het nieuwe waterstoftankstation en de Hyundai ix35 Fuel Cell zorgen wij dat we nu al klaar zijn voor de toekomst. Samen met Stedin gaan wij op de Binckhorstlaan in Den Haag waterstof maken van (overtollige) groene stroom. Wij gaan dit doen omdat ons elektriciteitsnetwerk de groei van het aantal elektrische auto’s niet aankan. Vandaar dat de oplossing ligt in het gebruik van waterstof. Hyundai is de fabrikant die ons met de Hyundai ix35 Fuel Cell direct een waterstofauto kan leveren. Met de firma Preuninger van Hyundai Den Haag hebben we snel en efficiënt de beschikking kunnen krijgen over deze nieuwe zeer innovatieve auto. We kunnen niet wachten totdat we ons waterstoftankstation daadwerkelijk kunnen openen. Onze locatie aan de Binckhorstlaan is ideaal gelegen nabij de uitvalswegen, het Centraal Station en de diverse Ministeries en straalt uit naar de hele regio Haaglanden. We verwachten binnen een aantal jaren tientallen auto’s met een brandstofcel van waterstof te kunnen voorzien.’
Auto met brandstofcel biedt groot milieuvoordeel
De Hyundai ix35 is een auto met een brandstofcel die rijdt op waterstof en geen CO2-uitstoot. Met de waterstofauto wordt dan ook groot milieuvoordeel behaald. De uitstoot is slechts waterdamp en de Hyundai ix35 Fuel Cell geeft de berijders ook geen actieradiusangst. Tanken gebeurt in drie minuten en de actieradius bedraagt 600 kilometer. De uitstoot van CO2 of andere schadelijke stoffen behoren daarmee definitief tot het verleden. Een ander belangrijk voordeel is dat waterstof duurzaam kan worden geproduceerd én kan worden opgeslagen.
De Hyundai ix35 is de eerste auto met een brandstofcel ter wereld die commercieel wordt ingezet. De Hyundai ix35 Fuel Cell kost € 55.000,- (excl. BTW). Hyundai heeft tot nu toe wereldwijd meer dan duizend waterstofauto’s verkocht. In Nederland zijn er tot nu toe dertig Hyundai’s ix35 Fuel Cell op kenteken gezet.
Samen met diverse leveranciers van waterstof, ondernemers zoals de firma Kerkhof & Zn. en diverse gemeenten investeert de overheid de komende jaren in een uitgebreid netwerk van 700 BAR waterstoftankstations. Er zijn nu twee tankstations in de regio Rotterdam (Rhoon) en in Helmond. Nieuwe waterstoftankstations zijn gepland in Amsterdam, Arnhem en Delft. Ook zijn er initiatieven voor de aanleg van stations in Eindhoven, Zwolle, in Groningen en Oude Tonge. Het Shell-tankstation dat Kerkhof samen met Stedin volgend jaar zomer in Den Haag opent, geeft aan dat rijden op waterstof geen toekomstmuziek is maar realiteit. Volgens staatssecretaris Mansveld van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu zijn in 2020 twintig waterstoftankstations in Nederland in gebruik.
Gepatenteerde technologie
De door waterstof aangedreven Hyundai ix35 Fuel Cell is gebouwd met gepatenteerde technologie. Een brandstofcel zet de waterstof om in elektriciteit die vervolgens de elektromotor aandrijft. De enige uitstoot van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell is water. Het rijgedrag en de prestaties van de Hyundai ix35 Fuel Cell zijn vergelijkbaar met die van een Hyundai ix35 met benzinemotor.
In tegenstelling tot veel andere auto’s met een alternatieve aandrijving hoeft de bestuurder van de waterstofauto Hyundai ix35 Fuel Cell zich niet druk te maken om de actieradius. Op een volle tank kan 600 kilometer worden gereden. Bovendien duurt het tanken niet langer dan drie minuten. Ook de prestaties liggen op een hoog niveau. De acceleratie van 0 naar 100 km/u vergt 12,5 seconden, de topsnelheid bedraagt 160 km/u. Het koppel van 300 Nm is direct beschikbaar. De brandstofcel en elektromotor zijn niet veel groter dan een motor van een conventionele aandrijflijn op benzine of diesel.
Specificaties Hyundai ix35 Fuel Cell
Lengte: 4.410 mm
Breedte: 1.820 mm
Hoogte: 1.655 mm
Actieradius: 594 km
Energieverbruik: 0,95 kg H2/100 km
Topsnelheid: 160 km/u
Acceleratie: 0-100 km/u: 12,5 sec.
Vermogen van de brandstofcel: 100 kW (136 pk) / 300 Nm, direct beschikbaar
Energieopslagsysteem : Batterij, 24 kWh (lithium polymeer)
Brandstof: Waterstof H2 (700 bar, 5,6 kg)
Tanken duurt 3 minuten
Emissie: Water(damp) H2O
Foto: De Hyundai ix35 Fuel Cell is de eerste auto met een brandstofcel in de regio Den Haag. De nieuwe eigenaar Jan-Paul Kerkhof en Martin van Reenen (Hyundai Preuninger) zijn tevreden.