Pontje Keereweer komt niet terug

Voor de terugkeer van het pontje Keereweer over de Vliet bestaat te weinig draagvlak onder omwonenden en andere potentiele gebruikers. Dat blijkt uit een onderzoek naar de mogelijkheden voor terugkeer van het pontje dat de gemeente heeft laten instellen. Het college van burgemeester en wethouders stelt de gemeenteraad daarom voor om definitief af te zien van de terugkeer van het pontje.

Voorgeschiedenis
Fietsers en voetgangers die naar de overkant van de Vliet willen, konden vroeger gebruik maken van een fiets- en voetveer aan het Jaagpad ter hoogte van de Pasgeldlaan, ook wel het pontje Keereweer genoemd. Het pontje is bij raadsbesluit van 6 november 2012 uit de vaart genomen, tot grote teleurstelling van velen. Het pontje gaf in hun ogen een bepaalde charme aan dat deel van Rijswijk. Deze onvrede bleef bestaan, zelfs nadat op 31 oktober 2014 ter hoogte van de Populierlaan de brug De Oversteek voor fietsers en voetgangers in gebruik was genomen. In het coalitieakkoord 2014-2018 is daarom vastgelegd dat onderzocht moest worden of de terugkeer van het pontje nog steeds gewenst is en onder welke voorwaarden dat mogelijk zou zijn.

Onderzoek
De ruim 1100 bewoners van de direct aangrenzende wijken zijn gevraagd om een enquête in te vullen over het pontje. Hiervan hebben 409 mensen meegedaan. Ook zijn fietsers en voetgangers bij de brug De Oversteek en bij ’t Haantje geïnterviewd. Hieruit blijkt dat ongeveer 35 procent van de omwonenden doordeweeks dagelijks de pont zou gaan gebruiken, ook als ze hiervoor moeten betalen. Van de andere geïnterviewde groep wil 38 procent de pont gaan gebruiken en dan vooral om in het weekend tijdens een fietstocht over te steken. Verder blijkt uit het onderzoek dat er nauwelijks mensen te vinden zijn die zich als vrijwilliger willen inzetten voor het in de vaart houden van de pont.
Het college constateert daardoor dat er onvoldoende draagvlak is voor de terugkeer van het pontje.

Weinig tijdwinst
In de praktijk zou het aantal gebruikers nog lager kunnen uitvallen. De tijdwinst voor omwonenden valt bij gebruik van het pontje tegen. De boot mag namelijk niet meer recht oversteken, maar moet van de vaarwegbeheerder een stuk meevaren in de richting van het scheepvaartverkeer. Deze ‘omtrekkende beweging’ kost een paar minuten extra. Voor mensen die verder van de pont afwonen, levert deze oversteek helemaal geen tijdwinst op.

Kosten
Een mogelijkheid om de kosten te verminderen, zou de inzet van vrijwilligers zijn. Uit het onderzoek blijkt echter dat dat niet gaat lukken, omdat er nauwelijks vrijwilligers te vinden zijn.

Conclusie
Het college is zich ervan bewust dat de pont vooral in de behoefte van een aantal direct omwonenden zal voorzien. Toch gaat het de gemeenteraad voorstellen om af te zien van de terugkeer van het pontje, omdat het draagvlak ervoor te beperkt is; te weinig mensen gaan de pont gebruiken. Dat staat dan niet meer in verhouding tot de kosten die de gemeente ervoor moet maken.

Zoals de planning nu is, bespreekt de gemeenteraad het voorstel in het forum Stad op 24 januari en op 7 februari in de gemeenteraadsvergadering

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.