Proef elektrische bus van start

Op 29 mei start in Den Haag een test met een innovatieve vorm van toekomstig openbaar vervoer die nog niet eerder in Nederland is getoond. Het Haagse openbaar vervoerbedrijf HTM en de provincie Utrecht zetten daarvoor in samenwerking met Utrechtse vervoerder U-OV de rijdendebatterij.nl in – een elektrische bus die zich in stilstand snel oplaadt nabij de bovenleiding van de tram. Deze unieke vorm van elektrisch busvervoer kan relatief snel worden ingevoerd, omdat het bestaande stroomnetwerk van de tram wordt gebruikt. Op deze manier is ook minder gemeenschapsgeld nodig voor het vlot realiseren van uitstootvrij openbaar vervoer.

Den Haag en Utrecht lenen zich bij uitstek voor een experiment met deze eBus omdat in deze steden een geschikt tramnetwerk beschikbaar is. Daarnaast delen HTM, provincie Utrecht en U-OV de ambitie om het openbaar vervoer te verduurzamen met inzet van emissieloze bussen. Dit is hard nodig omdat de luchtkwaliteit van binnensteden onder druk staat door de uitstoot van gemotoriseerd verkeer. Om deze moderne eBus beschikbaar te stellen aan de reiziger zijn geen hoge investeringen en lange bouwtijd nodig voor speciale laadstations, zoals dat gebruikelijk is bij het elektrisch busvervoer. De eBus is namelijk voorzien van een pantograaf die binnen acht minuten de benodigde stroom aftapt van een laadstation dat nabij het tramnetwerk snel gerealiseerd kan worden. In tegenstelling tot trolleybussen rijdt het voertuig los van de bovenleiding omdat in het voertuig een pakket accu’s is ingebouwd. Deze batterij en laadtechniek die is ontwikkeld door het technologieconcern Siemens staan garant voor een capaciteit van 98kWh en een actieradius van circa 50 kilometer. Bij het laden kan de bus de overtollige remenergie gebruiken die trams teruggeven aan de bovenleiding. Zowel trams als bussen profiteren op deze manier beter van de beschikbare energie. Het resultaat is een opmerkelijk stille, duurzame en energiezuinige eBus.

Test- en proefbedrijf in Den Haag en Utrecht
HTM, provincie Utrecht en U-OV hebben voor deze proef een eBus van dit type laten overkomen van de Wiener Linien in Wenen waar deze voertuigen sinds 2012 worden ingezet op twee stadslijnen. In Den Haag wordt de bus onder meer getest op het traject tussen station Den Haag Centraal en het Norfolkterrein in Scheveningen. Vervolgens verplaatst de proef zich naar Utrecht, waar U-OV  deze eBus zal inzetten tussen 19-30 juni in de stadsdienst op Museumlijn 2. Reizigers kunnen in deze periode zelf ervaren hoe het is om van dit bijzondere voertuig gebruik te maken.

De proef met de rijdendebatterij.nl sluit goed aan bij de gezamenlijk ambities van HTM, provincie Utrecht en U-OV op het gebied van duurzaam openbaar vervoer. HTM heeft aangekondigd het pad van zero emissie geleidelijk in te zetten met ingang van de nieuwe concessieperiode vanaf 2019. In de stadsdienst Utrecht rijden sinds 2013 elektrische bussen op lijn 2. Met ingang van augustus 2017 zullen nog eens tien nieuwe elektrische bussen instromen die gaan rijden tussen Overvecht en Hoograven. De provincie Utrecht wil vanaf 2024 rijden met 100% milieuvriendelijke bussen die geen enkele uitstoot hebben. De ervaringen met de eBus uit Wenen zullen door de provincie ook worden gebruikt om voor te bereiden om een vervanging van een deel van de busvloot van U-OV vanaf 2019.


ElekBusDH

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.