Het CDA in de Haagse gemeenteraad maakt zich grote zorgen over de bestedingen van budgetten voor openbaar vervoer. De Metropoolregio Rotterdam-Den Haag laat weten dat geld voor investeringen in het OV nu grotendeels wordt besteed aan onderhoud van rails, voertuigen en haltes. Zo worden eerdere bezuinigingen op het onderhoud en de exploitatie opgevangen. “Dit is heel erg zorgelijk en het moet anders,” aldus Michel Rogier van het CDA Den Haag. Rogier heeft hierover vragen gesteld aan het College.
De bezuinigingen op het onderhoud van haltes en rails was door het CDA al niet gewenst, omdat het railnetwerk intensief wordt gebruikt. Rogier: “Bij ons staat de telefoon roodgloeiend, omdat bijvoorbeeld de rails op veel plekken in de stad herrie maken. Deskundigen wijzen erop dat dit komt doordat er minder geslepen wordt. Dat kan en mag niet het geval zijn.”
Het CDA vraagt het College nu om een reactie en wil dat de verantwoordelijke instantie, de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag, de negatieve effecten van bezuinigingen op het onderhoud van het railnetwerk in kaart brengt.
“We willen het OV laten groeien en dat is ook nodig als je kijkt naar de toename van de bevolkingsgroei in Den Haag. Dit vraagt om forse investeringen en materieel dat goed onderhouden wordt. We zien nu dat budgetten die daarvoor gereserveerd zijn, verkeerd worden besteed. Dat is een neerwaartse spiraal waar je als stad niet in wil zitten,” aldus Rogier.