34% van de ANWB- leden in Den Haag voelt zich niet veilig op de fiets. Over de bereikbaarheidheid van Den Haag met de auto, zowel de stad uit als de stad in naar het centrum, is minder dan de helft van de leden tevreden. De Raamweg, Mauritskade, Javastraat, Utrechtsebaan en A4 worden als notoire knelpunten genoemd. Dat blijkt uit grootschalig onderzoek van de ANWB onder haar leden in 28 gemeenten in het kader van de gemeenteraadsverkiezingen. Op het gebied van recreatief groen scoort Den Haag hoger dan het gemiddelde van alle 28 gemeenten.
In de overgang naar duurzame mobiliteit geeft 20% van de ANWB-leden in Den Haag aan binnen nu en vijf jaar de overstap naar elektrisch rijden te overwegen. In die afweging is volgens 51% het aantal mogelijkheden om een elektrische auto van grote betekenis . Deze bevindingen zijn in lijn met de Elektrisch Rijden Monitor die de ANWB eind 2017 heeft gepresenteerd.
Elektrisch rijden draagt bij aan schonere lucht en daar hechten leden van de ANWB grote waarde aan, ook in Den Haag. Van de Haagse leden heeft 73% er begrip voor als Den Haag een milieuzone zou instellen om de luchtkwaliteit te verbeteren. Tegelijkertijd vindt 79% het belangrijk dat alle gemeenten dezelfde regeling hanteren.
De wens om te komen tot uniforme landelijke regels is ook opgenomen in het regeerakkoord.
De ANWB gaat er daarom van uit dat gemeenten, die een milieuzone willen invoeren, zich zullen houden aan de landelijke regelgeving waaraan nu wordt gewerkt. Uit eerder onderzoek is gebleken dat onze leden het belangrijk vinden dat een milieuzone substantieel bijdraagt aan een verbetering van de luchtkwaliteit, deel uitmaakt van een breder pakket aan maatregelen om nadelige consequenties te ondervangen.
In totaal hebben 22.365 leden aan het onderzoek meegedaan, onder wie 1723 ondervraagden uit Den Haag. Voor meer informatie over het onderzoek zie www.anwb.nl/gemeenteraadsverkiezingen2018