Den Haag, 6 maart 2018 – In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen, vond 5 maart jl. het eerste grote evenement plaats waarbij lijsttrekkers van Haagse politieke partijen met elkaar in debat gingen over de economische toekomst van Den Haag. In het Paard deelden The Hague Marketing Bureau, The Hague Convention Bureau en The Hague Business Agency, de drie stichtingen van The Hague & Partners, hun economische resultaten over 2017 en hun plannen voor de toekomst.
Het partnerevenement van The Hague & Partners trok ruim 280 Haagse partners en zeven lijsttrekkers. Tijdens het evenement ‘It’s the economy stupid’ gaven The Hague Marketing Bureau, The Hague Convention Bureau en The Hague Business Agency namens The Hague & Partners een korte weergave van de resultaten over 2017 en een voortuitblik naar de middellange termijnstrategieën. Het debat tussen de lijsttrekkers van VVD, D66, GroenLinks, Groep de Mos, CDA, Haagse Stadspartij en PvdA vormde het hoogtepunt van de avond. Zij gingen in duo’s het debat aan over belangrijke economische thema’s en tevens speerpunten van The Hague & Partners: het aantrekken van bezoekers, congressen en bedrijven.
Politieke visies
CDA en Groep de Mos openden het debat en bogen zich over de stelling van The Hague Marketing Bureau: “Gebruik de toeristenbelasting als structurele financiering toeristische marketing. Groep de Mos stelt dat Den Haag de mooiste stad van Nederland is, en dit nationaal en internationaal moet worden uitgedragen. Of de toeristenbelasting als financiering moet dienen, laat de partij in het midden. Karsten Klein, CDA, is voorstander. “Structurele financiering kan worden besteed aan citybranding en campagnes, die zorgen voor een positief beeld van Den Haag”
De VVD nam het in het tweede debat, gericht op The Hague Convention Bureau, op tegen de Haagse Stadpartij. Volgens de VVD- lijsttrekker Boudewijn Revis heeft Den Haag een eenduidige, internationale profilering en branding nodig. “We moeten de genen van de stad gebruiken om Den Haag als merk te definiëren. Daarentegen stelt Peter Bos, Haagse Stadspartij, dat het onmogelijk is Den Haag eenduidig te profileren. “Den Haag is divers; het heeft badplaatsen, industrieterreinen en een nieuw en oud centrum. Er is voor ieder wat te doen en die diversiteit moeten we uitdragen.”
Lijsttrekkers van PvdA, D66 en GroenLinks discussieerden in het laatste debat, gericht op The Hague Business Agency, over de vraag of de toekomst van Den Haag internationaal ligt. PvdA is voorstander maar wil vooral laagopgeleiden laten meeprofiteren van de internationale groei. D66 vindt de vestiging van internationale bedrijven een aanwinst voor de stad. “De internationale markt laat de economie van Den Haag groeien.” GroenLinks stelt dat Den Haag beter in duurzame energie kan investeren en dat het alleen internationale bedrijven moet aantrekken die passen binnen het profiel van de stad.
Succesjaar The Hague & Partners
The Hague & Partners heeft een succesvol jaar achter de rug. Marco Esser, directeur The Hague Marketing Bureau, deelde de goede resultaten van afgelopen jaren en de strategie voor 2018 en verder: “Het toerisme naar Den Haag groeit hard. Op basis van de voorlopige cijfers over 2017 zien we een stijging van 10%. Over de periode 2012-2017 is de stijging zelfs 40%. Toerisme is voor Den Haag dus een belangrijke groeisector. The Hague Marketing Bureau wil zich de komende vier jaar richten op kwaliteitstoeristen met gemiddeld hoge bestedingen. Dat past ook bij het profiel van de stad. Zo zorgen we niet alleen voor welvaart, maar houden we ook het welzijn van de Hagenaars in het oog. Het doel is een extra impuls, als gevolg van dag- en verblijfsbezoek op leisure-gebied, te bewerkstelligen van 350 miljoen euro in 2018 naar 425 miljoen euro in 2022. Omgerekend worden daarmee 1.000 voltijdsbanen gecreëerd.”
Den Haag verwelkomde in 2017 149 internationale bijeenkomsten, goed voor 70 miljoen euro aan economische spin-off; een groei van 69%. “Een resultaat waar we als stad ontzettend trots op kunnen zijn,” aldus Nienke van der Malen – van der Horst, directeur The Hague Convention Bureau. “De congresmarkt biedt ook in de toekomst nog volop kansen voor de stad. Congressen zijn een belangrijke schakel in de kenniseconomie en geven een impuls aan vastgoedontwikkelingen en investeringen. Ze dragen bij aan de naamsbekendheid van de stad en genereren werkgelegenheid, zeker ook voor het lager opgeleide deel van de arbeidsmarkt. Daarom is het belangrijk dat we Den Haag eenduidig positioneren als eersteklas congresbestemming. Zo staat niets ons nog in de weg om een plek te veroveren in de top 50 van internationale congresbestemmingen!”
Volgens Ilja van Haaren, directeur The Hague Business Agency, is Den Haag niet alleen aantrekkelijk voor congressen en bezoekers, maar ook voor internationale bedrijven en organisaties: “Het aantrekken van buitenlandse investeringen is van groot belang voor Den Haag. Het draagt bij aan de economische groei en creëert werkgelegenheid. Vorig jaar heeft een recordaantal van 43 buitenlandse bedrijven met behulp van The Hague Business Agency een kantoor in Den Haag geopend of bestaande activiteiten uitgebreid. Deze bedrijven zorgen naar verwachting over drie jaar voor 657 extra arbeidsplaatsen en investeren gezamenlijk 37 miljoen euro in de stad. Alleen met optimale inspanningen en goede samenwerking met partners in deze stad bereiken wij dit resultaat.”
Fotograaf: Arjan de Jager