Om het dreigende lerarentekort in Den Haag tegen te gaan, worden de komende jaren aanvullende maatregelen getroffen: naast maatregelen die al gebleken succesvol zijn, zet Den Haag ook in op minder voordehand liggende opties.
Van snuffelstages voor mensen die een carrièreswitch overwegen tot het mogelijk opzetten van een Haagse lerarenopleiding – waar extra aandacht besteed wordt aan ‘urban teaching’- en van een kortingspas voor culturele activiteiten tot aan extra parkeervergunningen voor scholen. Voldoende, goede leraren is een basisvoorwaarde voor goed onderwijs en ieder kind heeft recht op goed onderwijs. Het actieplan dat vandaag naar de gemeenteraad is opgestuurd is opgesteld door schoolbesturen, lerarenopleidingen en gemeente samen.
Saskia Bruines, wethouder onderwijs: “Onderwijs is een heel mooie sector om in te werken. Gemeente en schoolbesturen moeten er samen voor zorgen dat we de mensen die interesse hebben in het leraarsvak weten te mobiliseren, en dat we eventuele drempels wegnemen. Zo kunnen zij-instromers een flexibele deeltijdopleiding volgen, er wordt ingezet op goede begeleiding van beginnende leraren en we bieden professionaliseringsactiviteiten aan die aansluiten op specifieke grote-steden-problematiek. We staan open voor alle suggesties om het leraarsvak te promoten.”
Hoewel de gemeente geen invloed heeft op de hoogte van het salaris en het tegengaan van werkdruk, zoekt de gemeente wel naar mogelijkheden ook een bijdrage te leveren aan oplossingen op dit gebied. Zo komen er in ieder geval meer parkeervergunningen voor scholen die hiermee in de knel komen. Ook wordt er gewerkt aan een kortingspas voor leraren in het Haagse onderwijs. Voor wat betreft terugdringen van de werkdruk is het al mogelijk dat ook scholen in het kader van STiP-banen (Sociaal Traject in Perspectief) conciërges kunnen aannemen. Onderzocht wordt of begeleiders (m/v) uit de kinderopvang als klasse-assistent opgeleid en ingezet kunnen worden om de leerkracht te ondersteunen bij les-gebonden activiteiten. Inzet van andere professionals uit bijvoorbeeld het bedrijfsleven, de zogenaamde “hybride” docent, kan helpen om zittende docenten effectiever in te zetten. En dit brengt ook nieuwe kennis in de klas. Daarnaast wordt gekeken naar de ervaringen elders in het land en de toepasbaarheid daarvan voor Den Haag.
Saskia Bruines: “Uitgangspunt is wel dat het duurzame oplossingen moeten zijn. Zowel voor wat betreft de betaalbaarheid voor de gemeente, maar vooral ook de werking op langere termijn. Een welkombonus bijvoorbeeld is een eenmalige prikkel, maar verliest al snel zijn werking. We staan open voor suggesties en zullen deze ook zeker serieus bekijken.”
De komende weken starten diverse, doelgroep specifieke, wervingscampagnes om afstuderende HAVO en VWO leerlingen te informeren over de kansen en mogelijkheden in het onderwijs en hen te wijzen op opleidingsmogelijkheden.
Saskia Bruines: “In het kader van opleidingen zijn er goede mogelijkheden voor het opzetten van een Haagse lerarenopleiding, als relevante aanvulling op het bestaande aanbod in andere steden. Zo verwachten we ook studenten als leraar voor Den Haag te behouden. Een onderzoek naar een nieuwe opleiding is reeds gestart.”
De omvang van de problematiek rechtvaardigt een extra financiële impuls. Voor 2018 is €705.000,- beschikbaar, om het totale pakket aan maatregelen ook op langere termijn mogelijk te maken zijn extra middelen nodig. Dat betekent dat alle partners (extra) middelen vrij zullen moeten maken om de ambitie, het terugdringen van het lerarentekort, de komende jaren daadwerkelijk te realiseren.