Openbaarvervoersbedrijf HTM brengt dit jaar de zomerdienstregeling terug van zeven naar zes weken. Het vele gemopper van passagiers die weer aan het werk gingen en een plekje in overvolle trams en bussen moesten zien te bemachtigen, stonden hier volgens de HTM aan ten grondslag.
Een van de veranderingen betreft buslijn 23. Hier zal enkel in de zomer nog vanaf het De Savornin Lohmanplein worden doorgereden naar Kijkduin. Groep de Mos/ Hart voor Den Haag zegt te schrikken van het nieuws en vindt het gedeeltelijk opheffen van de buslijn onverantwoord.
Volgens HTM is de buslijn buiten de zomer overbodig omdat te weinig mensen gebruikmaken van de bus, zo maakte de vervoersorganisatie bekend in het kader van de nieuwe dienstregeling van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag. Als alternatief verwijst de HTM naar de lijnen 2, 24 en 26.
Raadslid Nino Davituliani vindt dat inwoners van Den Haag ieder seizoen van het jaar moeten kunnen rekenen op een vervoersmiddel naar Kijkduin. “Het wordt de buurtbewoners bij het Savornin Lohmanplein onnodig moeilijk gemaakt om bijvoorbeeld in het voorjaar of najaar uit te waaien,” zegt Davituliani. “Kijkduin is óók leuk buiten de zomer om.”
CDA’er Michel Rogier noemt het “te bizar voor woorden dat Loosduinen en Kijkduin steeds slechter van OV worden voorzien. Is het niet door een zogenaamde ‘schaalsprong OV’, dan wel door de nieuwe dienstregeling van de HTM.”
Ook VVD-raadslid Chris van der Helm is van mening dat bus 23 gedurende het hele jaar gewoon naar Kijkduin zou moeten rijden. “Voor de bewoners en ondernemers in Kijkduin is het erg vervelend als de buslijn komt te vervallen omdat veel mensen afhankelijk zijn van bus 23 om naar huis of naar werk te gaan. Op dit moment is de verbouwing van de strandboulevard ook in volle gang waardoor de badplaats al minder goed te bereiken is voor verkeer. Als het openbaar vervoer ook nog te vervallen komt wordt dit echt een probleem voor de winkeliers. Bovendien is er geen overstapmogelijkheid naar Kijkduin op het De Savornin Lohmanplein.”
Naast het verdwijnen van buslijn 23 vraagt de Haagse VVD ook aandacht voor de bereikbaarheid van de wijk Vroondaal. Op dit moment is Vroondaal lastig te bereiken met het openbaar vervoer. De Haagse VVD vraagt zich dan ook af welke maatregelen de gemeente gaat treffen om ervoor te zorgen dat Vroondaal en Kijkduin beter bereikbaar worden. Ook Michel Rogier ziet nog niets terug van de beloofde verbetering van het openbaar vervoer voor Vroondaal. “Ik ga er van uit dat het Haags College van b en w richting de verantwoordelijke instantie, Metropoolregio Rotterdam Den Haag, in een pittige reactie laat weten hier niet mee akkoord te gaan.
Nachtnet
In de nieuwe plannen van HTM verandert er tegelijkertijd weinig aan het Nachtnet. Raadslid Nino Davituliani: “In het verkiezingsprogramma van Groep de Mos pleiten we ervoor dat het Nachtnet ook rijdt in de nacht van donderdag op vrijdag, zoals voorheen het geval was. Dat is tenslotte toch dé stapavond van onze Haagse jongeren.”
Het Westlandse Wateringen wordt straks volgens de HTM wel beter bediend omdat het eindpunt Vrederust van busdienst 21 wordt verlegd naar het Plein in Wateringen.