Het zijn bijna Zandvoortse taferelen. De ene opstopping na de ander. Nauwelijks een maand na de start van de omvangrijke herinrichting van de verkeersroute Kijkduin-Houtrust hebben gedupeerde omwonenden hun buik er al vol van. Afsluitingen, omleidingen, extra reistijd, een toenemende onbereikbaarheid en nu ook nog vertraging van de werkzaamheden op de Daal en Bergselaan. De ergernis is groot en groeiende.
De kritiek op de handelswijze van de gemeente is niet mals. Op de speciaal hiervoor ingerichte facebookpagina kunnen medewerkers van de gemeente hun dag ermee zowat mee vullen, maar de toon blijft rustig en begripvol, de reacties inhoudelijk. Dat moet de gemeente nagegeven worden.
Extra reistijd
“Kunnen de Godetiaweg en Balsemienlaan weer open vanaf volgende week?” vraagt bewoonster Jolanda bijvoorbeeld naar aanleiding van de aankondiging van het tweede deel van de werkzaamheden. “We kunnen hier geen kant uit!”
“Hoi Jolanda,” antwoordt de gemeente, “de Godetiaweg en Balsemienlaan blijven dicht. We snappen dat dit vervelend is, maar dit doen we om sluipverkeer te voorkomen en om de veiligheid tussen de Savornin Lohmanlaan en de Laan van Meerdervoort te kunnen waarborgen.”
Het kost deze Jolanda liefst tien kilometer extra per dag en dik drie kwartier extra reistijd. En geld, zo schrijft ze. En zo is Jolanda er een van velen.
Aansluiten op de file
Dick is van mening dat de extra overlast die bewoners nu ervaren niet in verhouding staat en pleit voor heroverweging voor het openstellen van de Godetiaweg.. “Ik denk dat bij openstelling het sluipverkeer niet in grote mate zal toenemen omdat onder andere de smalle wegen in de wijk geen aantrekkelijk alternatief zijn. Bij de komende afsluitingen kunnen bewoners die richting Savornin Lohmanplein (boodschappen) of richting centrum moeten alleen maar de wijk uit via de Lobelialaan, wat in de praktijk meestal betekent: aansluiten op de file op de Laan van Meerdervoort. In de eerste fase hadden we nog als alternatief de Muurbloemweg en dan Machiel Vrijenhoeklaan.”
Verkeerscentrale
Bewoonster Heidi is de ellelange wachttijd voor de stoplichten meer dan zat. “Drama. Weer alles over de Laan van Meerdervoort. Stoplichten laten drie auto’s door. Ik wil de Heliotrooplaan uit en sta minstens een kwartier te wachten. Zet er tijdelijk een stoplicht neer, de verkeersregelaars staan niks te doen.”
Maar ook op Heidi’s bericht wordt vakkundig, begripvol en met fluwelen handschoen gereageerd. “Hoi Heidi, we monitoren de verkeerssituatie continu vanuit de verkeerscentrale. Dit werkt beter dan met verkeersregelaars op de weg. Vanuit de verkeerscentrale kunnen we namelijk meerdere kruispunten tegelijk in de gaten houden en als dit nodig is verkeerslichten bijstellen.”
Volvo Ocean Race
En zo zijn hele dialogen te volgen, we zouden nog wel even door kunnen gaan. Maar ondertussen laat fase 2 van de werkzaamheden niet lang meer op zich wachten. Maandag 7 mei gaat de Machiel Vrijenhoeklaan dicht tussen het tankstation en de De Savornin Lohmanlaan. En het eerste deel blijft afgesloten. De kruising met de Muurbloemweg is dan evenmin toegankelijk, al geldt dit alleen voor gemotoriseerd verkeer. Voetgangers, fietsers en nood- en hulpdiensten kunnen de kruising nog wel op.
Verwacht wordt dat de werkzaamheden van de tweede fase tot 20 juni duren. Er wordt echter een pauze ingelast. In verband met de Volvo Ocean Race wordt er tussen 20 juni en 5 juli niet aan de herinrichting van de route Kijkduin-Houtrust gewerkt. Naar schatting reizen in die periode 400.000 mensen naar Scheveningen. De gemeente heeft beloofd dat de route dan ook is opengesteld voor al het verkeer.
Vertraging
De werkzaamheden op de Daal en Bergselaan hebben vertraging opgelopen, omdat werklui zijn gestuit op een oude rioolbuis. Om deze op te kunnen diepen is specialistisch materiaal nodig. Dit is niet direct beschikbaar waardoor de werkzaamheden later worden hervat. De gemeente laat weten uiterlijk begin volgende week de Daal en Bergselaan weer open te kunnen stellen.
Foto: Gemeente Den Haag @routekijkduin
Tijs Teunissen
Waarom ergeren mensen zich toch zo snel. Ik heb ook iedere dag last van de afsluitingen op de route naar Kijkduin.maar weet ook dat het er straks veel mooier en veiliger van wordt. En dat vind ik uiteindelijke het belangrijkste. We zitten echt niet zoals Amsterdammers bij de aanleg van de Noord-Zuidlijn meer dan 15 jaar in de bende. Tip pak eens vaker de fiets of de bus. Dan heb je echt nergenslast van.