Den Haag drie dagen lang decor van popmuziek in alle soorten en maten
Het Parkpopweekend, met Parkpop Downtown op vrijdag, de eerste editie van het nieuwe Parkpop Saturday Night op zaterdag en Parkpop op zondag, heeft in totaal 200.000 bezoekers getrokken. De 38e editie van Parkpop werd vandaag geopend door reggaeformatie The Dubbeez, waarna dialectrockband Bökkers op de Jupiler stage ondanks het prille begin van de dag direct de menigte in beweging wist te brengen.
Die lijn werd in het daaropvolgende uur doorgezet door de driekoppige psychedelische rockformatie DeWolff. Het Haagse veld, met onder andere het Hiphop Podium, People Stage, Pip in ’t Park en De Centrale, was gedurende de dag het toneel van al het talent dat de stad te bieden heeft. Het diverse programma garandeerde voor ieder wat wils, met shows van De Jeugd van Tegenwoordig, Roachford, The Fratellis en BLØF, die met een volgepakt veld het Parkpopweekend afsloot. Meer informatie: www.parkpop.nl.
Claudia Raven, Creative Director van organisator DUCOS Productions: ‘Het was een enorm divers Parkpopweekend. Het begon met een waanzinnige tweede editie van Parkpop Downtown, met het op de afropunk lifestyle geïnspireerde DIVERGE en het LGBT-vriendelijke feestconcept Delicious, dat afsloot met een dragqueen performance in het Paard. De eerste editie van Parkpop Saturday Night was een ware trip down memory lane, waar de bezoekers net zo hard meezongen met de hits van Kim Wilde en Jason Donovan als die van Clouseau en Mel C. Time Bandits bleek een waardige vervanger van Gruppo Sportivo, die hun optreden helaas moesten annuleren vanwege een gebroken enkel van zanger en gitarist Hans Vandenburg. Het energielevel op Parkpop bleef zondag hoog. Geweldig om de ene keer snoeiharde acts als DeWolff en Bökkers aan het werk te zien om vervolgens een heel veld uit zijn dak te zien gaan op De Jeugd van Tegenwoordig, The Fratellis en BLØF. We zijn enorm trots op de diversiteit die dit Parkpopweekend heeft laten zien en hopen deze gevarieerde, groene lijn in de komende jaren voort te zetten.’
Een groen Parkpop
Dit jaar maakte Parkpop wederom een grote stap richting een groener beleid. In navolging van de succesvolle introductie van ‘Green Batteries’ vorig jaar, zette Parkpop deze festivaleditie in samenwerking met energiepartner Nuon in totaal zes Nuon Green Batteries in. Daarnaast werd zoveel mogelijk gebruik gemaakt van GTL. De organisatie streeft naar een volledig Groen Parkpop 2020. Met ‘Groen Parkpop powered by Nuon Green Battery’ wil Parkpop samen met de gemeente Den Haag een voorbeeld geven aan het festivallandschap. Ook aan bewustwording van het belang van een duurzaam (festival)beleid onder bezoekers werd gewerkt. Zo was er ook aandacht voor energietransitie op het festival zelf. Op zowel zaterdag als zondag daagden artiesten bezoekers bij de Summerlab EnergieQuiz uit om mee te denken over de toekomst van energie. De voorbeeldfunctie van Parkpop als duurzaam festival blijkt uit tal van voorbeelden, waaronder het gebruik van elektrische taxi’s, biologisch afbreekbare materialen, afvalscheiding, het stimuleren van ov-gebruik en duurzame aankleding.
Fotoijschrift: Parkpopweekend verwelkomt 200.000 bezoekers.
Fotograaf Richard Mulder