VÓÓR Welzijn ouderenwerk Loosduinen runt al jaren de Telefooncirkel in het stadsdeel. Deze gratis dienst voor 55 plussers is bedoeld om zelfredzaamheid en weerbaarheid te bevorderen. Gebleken is dat de sociale controle een gevoel van veiligheid geeft. Om ouderen in Loosduinen meer bekend te maken met de Telefooncirkel sprak de LoosduinseKrant met deelneemster Tonny Dittmar en vrijwilligerster Clara Koets.
Tonny, hoe lang bent u al actief bij de telefooncirkel?
Elf jaar! Ik ben hier afgelopen september elf jaar geleden komen wonen. Ik ben toen direct lid geworden, want, ik ben alleen. Ik had een hond, maar die zegt niks ’s morgens. Ik vind het fijn om elke morgen een mens te horen. Met het idee ‘ja, ik ben er nog’. Het is gewoon leuk dat iemand aan je denkt.
Voordat u deelnemer aan de telefooncirkel werd, waren er dagen dat u niemand sprak?
Eerst was ik heel actief en ik nog overal naar toe, maar ik dacht ook aan later. Als het niet meer zo makkelijk gaat. Mijn kinderen wilde ik niet belasten met ‘je moet mij wel elke dag bellen’. Dat doe ik niet. Ze hebben een zaak, één woont in Australië. Door mijn spieraandoening ben ik inmiddels ’s morgens niet veel meer waard. Dus ik ben bij dat er ’s morgens mensezijn die de telefooncirkel draaien. Je meldt je aan en je zit meteen in een groep. Als ik in mijn omgeveing merk dat mensen geen contact hebben met familie of buren, dan zeg ik: je zou bij de telefooncirkel moeten komen. Ik ben er in ieder geval hartstikke blij mee dat deze vrijwilligers dit doen.
Clara, je bent een van die vrijwilligers. Wat zie je, wat is het voornaamste doel van de Telefooncirkel?
Klopt, al dertien jaar, en ik heb er veel plezier in. Het is leuk om mensen te spreken. Om mensen uit hun isolement te krijgen. Dat ze weten dat iemand er notitie van kan maken als ze zijn gevallen en niet meer op kunnen staan. Ik heb het een keer gehad dat iemand was gevallen, die was op handen en voeten naar de telefoon gekropen waarop wij actie hebben kunnen ondernemen. We hebben zelfs meegemaakt dat een vrouw bijna dood in de gang lag en wij niet binnen konden komen. We hebben de politie moeten bellen. Die breekt dan in. Maar dan ga je wel denken: ik ben nu ook oud, het kan mij ook gebeuren.
Tonny Dittmar: Als er met mij iets is gebeurd en ik kan niet opnemen, dan heeft de Telefooncirkel het nummer van mijn contactpersoon. Die kan naar mij toekomen. Dan lig je er hooguit 24 uur, geen drie weken.
Tonny, wat maken contacten van de telefooncirkel zo bijzonder?
Een vriendin van mij zat in een telefooncirkel en zij had een man aan de lijn, allebei in de 80. Ze hadden het zo gezellig samen dat zij elkaar hebben opgezocht. Hij wilde haar weleens zien, gewoon gezellig. Toen kwam hij met bloemen aan. Dat vond zij zo geweldig. Die hebben nog een leuke tijd gehad. Terwijl ik altijd maar zei: ik hoor nooit een man.
Clara, kun je wat vertellen over de verschillende cirkels?
Er zijn bij het Ouderenwerk Loosduinen vier verschillende cirkels. Bij de telefooncirkel wordt de eerste persoon gebeld door één van de vrijwilligers. De eerste deelnemer belt door naar mevrouw 2, die op haar beurt belt naar mevrouw 3 en mevrouw 3 belt mevrouw 4. Mevrouw 4 wordt door ons gebeld. Als we de laatste bellen, zoals bij Tonny, dan weet ik dat de cirkel rond is.
Er is één aparte cirkel voor mensen die niet in staat zijn om door te bellen. Deze deelnemers worden iedere morgen door een vrijwilliger gebeld.
Kan iedereen deelnemen aan de telefooncirkel?
Er wordt een huisbezoek gedaan door een ouderenconsulent en vrijwilliger van de telefooncirkel om te bekijken of iemand kan deelnemen aan de telefooncirkel.
Tonny, stimuleert u mensen om deel te nemen?
Ik heb geen auto, dus neem de bus of de tram. Vaak met mijn hond, waardoor ik veel met mensen in gesprek raak. Als uit een gesprek blijkt dat er weinig contact met familie en/of vrienden is, raad ik ze de Telefooncirkel aan. Dus ja, ik stimuleer mensen. Zo is het vaak gegaan de afgelopen elf jaar.
Clara, wat wil je wijkbewoners uit Loosduinen meegeven?
Sluit je aan, probeer het gewoon! Als je er over nadenkt van wat er kan gebeuren, dat je iets overkomt. Bovendien is het een leuke manier om mensen te ontmoeten.
Tonny: Toen ik eens op vakantie was, had ik ’s morgens een gevoel van: wat deed ik nu om deze tijd? Aah, de telefooncirkel! Die had ik voor een paar weken afgezegd. Het was zo raar, ’s morgens om 9.00 uur. De dag ging gewoon anders. Ik zou het niet meer willen missen.
Mensen die gebruik willen maken van de Telefooncirkel kunnen contact opnemen met Ouderenwerk Loosduinen in wijkcentrum de Henneberg via telefoonnummer 070 – 2052590. Voor deze dienst worden nog nieuwe vrijwilligers gevraagd. Op dit moment zijn er vier telefooncirkels actief en 24 deelnemers worden dagelijks gebeld om te horen of alles in orde met hen is.