Betere preventie en laagdrempelige hulp door extra locaties Helpdesk Geldzaken

Met de opening van drie nieuwe locaties van Helpdesk Geldzaken, kunnen inwoners van Escamp makkelijker en sneller geholpen worden bij het voorkomen of oplossen van financiële problemen. Wethouder Bert van Alphen van armoedebestrijding, verrichte 21 november de officiële openingshandeling.

Bert van Alphen: “Armoede is een van de laatste taboes in Nederland. Mensen vinden het vaak moeilijk om er voor uit te komen, waardoor het extra moeilijk is om hen te helpen. Met deze nieuwe locaties, laagdrempelig en dicht in de buurt, willen we mensen actief onze ondersteuning aanbieden, schuldproblematiek bespreekbaar maken, problemen voorkomen en eventueel bestaande problemen zo snel mogelijk aanpakken.”

Helpdesk Geldzaken in Escamp
De beste manier om te helpen bij schuldenproblematiek, is te voorkomen dat schulden oplopen. En om, als er al wel een probleem is ontstaan, zo snel mogelijk actie te ondernemen. Daarom kiest de gemeente er voor de ondersteuning actief aan te bieden en makkelijk bereikbaar te maken. In oktober 2017 opende de eerste Helpdesk Geldzaken in Laak.

In Escamp kunnen de mensen nu, naast Servicepunt XL, ook op vertrouwde plekken in de wijk terecht met hun vragen over geldzaken. Zoals bij wijkwinkel Bij Betje. Met een snelle budgetscan krijgen zij inzicht in hun inkomsten en uitgaven en advies over bijvoorbeeld toeslagen of besparingsmogelijkheden. Voor mensen die meer hulp nodig hebben, wordt specifieke ondersteuning geregeld.

Hulp helpt
Sinds de start in 2017 is met zo’n 750 mensen gesproken. Het blijkt dat het besteedbaar inkomen maandelijks met gemiddeld 50 euro kan worden verhoogd door gebruik te maken van toeslagen, een aanvullende bijstandsuitkering of te besparen op energie- of zorgverzekeringskosten.

Vroeg-signalering en preventie
Om te voorkomen dat mensen in de problemen komen, is samenwerking tussen de gemeente en andere organisaties van groot belang. Zo kan, bijvoorbeeld, het waterleidingbedrijf of de woningbouwvereniging een belangrijke rol spelen in het signaleren van mogelijke financiële problemen, als rekeningen niet betaald worden.
Bert van Alphen: “De mensen komen hierdoor eerder in beeld en ondersteuning kan sneller opgestart worden. Ook voor de bedrijven zelf is dit winst, omdat een betalingsachterstand eerder aangepakt kan worden. Steeds meer bedrijven en organisaties voelen zich medeverantwoordelijk voor de aanpak van deze schuldenproblematiek, dat is goed om te zien.”

Brede aanpak
De Helpdesk Geldzaken is één van de maatregelen die de gemeente inzet om mensen te helpen hun huishoudboekje op orde te houden of te krijgen. Bert van Alphen: “Het is echt mijn ambitie er voor te zorgen dat er over vier jaar minder mensen in armoede leven en minder mensen schulden hebben, want iedereen in Den Haag moet mee kunnen doen. Ook mensen met financiële zorgen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.