“Ze hebben het in twee jaar tijd uit de grond weten te stampen,” zei de drogist. “Iedereen doet mee met dat Black Friday gedoe.” Behalve hij, want de drogist had geen aanbiedingen. Maar wel gelijk. Dat is óók iets waard.
Ik kocht twee potten vitaminen en mineralen en rekende de volle prijs af. In de stad begon ik me daar rebels en tevreden over te voelen, een fijne combinatie-emotie. Want waar was het gewone van een doordeweekse dag gebleven? Weg. Er was iets gaande tussen Kerstmis en uitverkoop, het was druk en de mensen droegen volle tassen naar huis.
Moet dit de sleutel zijn tot de redding van de middenstand? Aanbiedingen op spullen die je met je eigen ogen kunt zien.
En ja hoor, het virus van de korting kwam ook in mijn hersens terecht. Zo kwam ik aan een nieuwe pyjamabroek (niet echt nodig) en drie buisjes vloeibare lippenstift met metaalglans (nergens voor nodig). Later las ik een interview met een deskundige die zich afvroeg, wie er nog de volle prijs betaalde voor een fles shampoo. Alsof dat dom was.
Voor aanbiedingen ben ik gevoeliger dan ik zou moeten zijn. Dat komt omdat ik veronderstel dat iets de correcte prijs heeft, vastgesteld op basis van inkoop en winst voor de winkelier. Dus die prijs betaal ik. Komt er korting, dan raak ik in de war. Is de prijs minus 20 procent dan de èchte prijs van die tandpasta? Dan kan ik het beste tien stuks kopen. Of vijftien. In de schuur is nog ruimte voor een doosje. Hoe meer ik koop, hoe meer ik bespaar. Ik wil geen dief zijn van mijn eigen portemonnee. Zo jaag ik mezelf de migraine in.
Het liefste zou ik leven zonder aanbiedingen en kortingen, gewoon met winkels die ik kan vertrouwen met hun prijzen. Dat lijkt me eigenlijk het beste voor iedereen. Geen folders, geen gejacht, geen wantrouwen over prijzen. Het simpele leven. Geen punten, geen zegels, geen Airmiles, niks van dat alles. Ik wil niet beloond worden omdat ik klant ben, die beloningen betaal ik rechtsom of linksom toch weer zelf. Doe mij maar eerlijke prijzen.
Dus ik koop bij de drogist. Die heeft haast nooit aanbiedingen en dat scheelt keuzestress, plus het schenkt ook vertrouwen in de prijzen die hij vraagt. Ik hoop dat hij straks in de grote uitverkoop stand weet te houden, en dat hoop ik ook van mezelf.
Vilan van de Loo