Onveilige verkeerssituatie hockeyclub Wateringse Veld

Hart voor Den Haag / Groep de Mos wil oplossing


Op de defecte lantaarnpaal naast de inrit van hockeyclub Wateringse Veld aan de Leyweg zit een oude sticker dat de storing bekend en in behandeling is bij de gemeente. De verkeerszuil op de middenberm is plat gereden en het wegdek bij de inrit heeft enkele diepe kuilen. Het zijn enkele punten op de lijst met problemen die er voor zorgen dat de verkeersveiligheid bij de inrit van de hockeyvereniging Wateringse Veld aandacht verdient. Voor Hart voor Den Haag / Groep de Mos-fractievoorzitter Arjen Dubbelaar is de maat vol, hij wil dat de problemen op kort termijn worden aangepakt.

Dubbelaar: “Dit moet heel snel aangepakt worden door de gemeente. Het moet echt veiliger. Het veldseizoen gaat ook weer beginnen en dat betekent dat er honderden kinderen op de fiets naar de vereniging komen. De fietsers steken bij de inrit de weg over, rijden door de berm om op het fietspad te komen. De verlichting is slecht en ondertussen wordt er op dit deel van de Leyweg stevig doorgereden”.

Ruim twee jaar geleden is de hockeyvereniging in het Wateringse Veld verhuisd naar een locatie aan de Leyweg. Het nieuwe complex van HCWV wordt op drukke dagen door honderden bezoekers bezocht. Ook doordeweeks is het met ruim 750 leden een komen en gaan van sporters. Direct na de zomer in 2016 werd al duidelijk dat de verkeersveiligheid niet optimaal is. Op eerdere schriftelijke vragen (in oktober 2016) van Dubbelaar, Van der Bijl (VVD) en Zandstra (PvdA) antwoordde het stadsbestuur: ‘De inrit wordt aangepast zodra de inrichting van het terrein is afgerond. Verkeersveiligheid is daarbij een belangrijk aspect van het ontwerp. Over het ontwerp vindt nader overleg plaats met belanghebbenden’.

“Het is nu toch echt wel een keer tijd om dit serieus op te pakken. Het is ruim twee jaar geleden dat ik hier ook al aandacht voor heb gevraagd. Het is een mooie sportvereniging in het Wateringse Veld, die wel veilig te bereiken moet zijn voor met name kinderen. Ik krijg hier regelmatig vragen over van bezorgde ouders. De gemeente heeft destijds toegezegd dat de inrit zou worden aangepast. Dat ontwerp zal na twee jaar toch wel een keer klaar zijn? De problemen moeten in elk geval snel opgelost worden. Het moet veiliger!” aldus fractievoorzitter Arjen Dubbelaar.

Overeenkomstig Artikel 30 van het Reglement van Orde stelt het raadslid Dubbelaar de volgende vragen aan de voorzitter van de Haagse gemeenteraad.

1) Bent u bekend met de verkeerssituatie rondom de inrit van Hockey Club Wateringse Veld?

2) Is het college bekend dat er van alles mis is, zoals straatverlichting die ontbreekt of niet werkt, er een verkeerszuil in de middenberm is plat gereden, er recht voor de inrit diepe kuilen in de weg zitten, er belijning op straat ontbreekt, enz.?

3) Kan het college duiden waarom de situatie zo bedroevend slecht is? Zo nee, waarom niet?

4) Is het college met Hart voor Den Haag / Groep de Mos van mening dat de verkeersveiligheid bij de inrit van de hockeyvereniging in elk geval op zeer kort termijn verbetering verdient? Zo nee, waarom niet?

Op eerder gestelde schriftelijke vragen in november 2016 antwoordde het college, ‘De inrit wordt aangepast zodra de inrichting van het terrein is afgerond. Verkeersveiligheid is daarbij een belangrijk aspect van het ontwerp. Over het ontwerp vindt nader overleg plaats met belanghebbenden’. De inrichting van het terrein is alweer enige tijd geleden afgerond.

6) Wat is de status van het ontwerp waarmee de inrit wordt aangepast, na ruim twee jaar?

7) Wat is de huidige planning? Mag ik het ontwerp ook ontvangen? Zo nee, waarom niet?

8) Op welk termijn denkt het college, mogelijk met tijdelijke maatregelen, om de verkeersveiligheid bij de inrit van de hockeyvereniging te verbeteren?

Op eerder gestelde schriftelijke vragen in november 2016 antwoordde het college, ‘Bij het ontwerpen van de herinrichting van de inrit wordt ook aandacht besteed aan de aansluiting tussen de fietspaden en het terrein van de hockeyclub’. Op dit moment wordt er voor de ingang direct overgestoken.

9) Is het mogelijk om hier een veiligere oversteekplaats te maken voor fietsers? Zo nee, waarom niet? Welke oplossing ziet het college dan om de situatie veiliger te maken?

10) Zijn er snelheidsbeperkende maatregelen te treffen voor de inrit van de hockeyvereniging? Zo nee, waarom niet?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.