Gemeente Den Haag lanceert grootschalige campagne tegen zwerfafval

Op maandag 11 februari lanceerde wethouder Richard de Mos (Buitenruimte) de driejarige zwerfafvalcampagne ‘Samen houden we Den Haag schoon’. De campagne richt zich op verschillende soorten zwerfafval en verschillende locaties in Den Haag. Voorbeelden zijn peuken en kauwgom in school-, winkel- en horecagebieden, zwerfafval op het strand en de Haagse Markt, en afval dat naast containers gezet wordt.


“De campagne gaat verder dan alleen advertenties in bushokjes. Ik wil bewoners, ondernemers en bezoekers betrekken. We moeten elkaar durven aan te spreken op onze verantwoordelijkheid bij het schoon houden van onze stad”, aldus wethouder Richard de Mos (Buitenruimte).


Voorafgaand aan de campagne is door een gerenommeerd gedragsbureau onderzoek gedaan naar de zwerfafvalproblematiek in Den Haag. Op basis hiervan is een stadsbrede aanpak ontwikkeld met een focus op bewustwording. Verder zijn er per locatie verschillende probleemgerichte aanpakken ontwikkeld.
Communicatie is een belangrijk onderdeel van de campagne, net als maatregelen om mensen te stimuleren hun buurt schoon te houden. “In sommige wijken zal dat meer handhaving zijn en in andere wijken bijvoorbeeld het werven van adoptanten voor afvalcontainers. Ook werken wij samen met scholen en wijkorganisaties”, laat de wethouder weten.

Winnaar scholenproject
Onderdeel van de zwerfafvalcampagne is een scholenproject van de gemeente Den Haag, vier Haagse middelbare scholen en de Grondstofjutters. Jongeren is gevraagd om mee te denken over een aantal concrete uitdagingen op het gebied van zwerfafval in de stad. In teams deden de Haagse scholieren onderzoek naar de problemen met zwerfafval. Vervolgens bedachten zij oplossingen om zwerfafval te voorkomen.
Wethouder Richard de Mos maakte namens de jury het winnende idee bekend: Drie meiden van het VCL in Den Haag overtuigden met hun schoolbrede aanpak. Met hulp van de gemeente willen zij leerlingen opleiden als ambassadeurs om een voorbeeldfunctie te vervullen. Hiernaast willen zij met posters zoals ‘No plastic is fantastic’ leerlingen confronteren met het probleem.
De uitvoering van het idee ligt bij het winnende team. De gemeente zal de scholieren zo goed mogelijk helpen en begeleiden om het idee mee te nemen als onderdeel van de campagne.

Foto: De winnaars van het scholenproject met wethouder Richard de Mos (Buitenruimte)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.