Misschien heb je ze al door de stad zien rijden. De veegwagens met een grote groene sticker met een tekst erop: Schoon, doen we toch gewoon? Het is de nieuwe slogan van onze campagne om in de hele stad zwerfafval tegen te gaan. Straks zie je het ook terug in bushokjes en op je newsfeed op Facebook.
Of het nou gaat om snoeppapiertjes, peuken, kauwgum, rattenaantrekkend afval of rommel op het strand; het hoort niet in onze mooie stad. De aftrap van de campagne was vorige week, samen met Sorghvliet, Maris School Belgisch Park, VCL en het Dalton College. 500 leerlingen dachten mee met unieke oplossingen voor de aanpak van zwerfafval (zoals het opleiden van ambassadeurs van schoon op scholen). Wat een denkkracht, enthousiasme en betrokkenheid.
Met de campagne willen we de komende jaren duidelijk maken dat we sámen Den Haag schoon houden. De gemeente heeft een rol, maar er ligt ook een schone taak voor de inwoners van Den Haag! We willen dat mensen bewust worden van zwerfafval. We willen ze herinneren aan het juiste gedrag: rommel gooi je in de prullenbak, en niet op straat.
Natuurlijk stimuleren we ook op andere manieren dat mensen hun buurt schoonhouden. We delen boetes uit, werven adoptanten voor afvalcontainers en we willen dat scholen en wijkorganisaties meedoen. Alleen samen houden we Den Haag schoon.
In de campagne draait het om het vertellen van de verhalen van al die mensen die dagelijks in de stad bezig zijn. Niet alleen de medewerkers van de gemeente. Maar ook de mensen die geven om hun eigen buurt en zelf de handen uit de mouwen steken. Mensen waar we trots op zijn. En voor wie het normaal is om hun buurt schoon te houden.
Om het goede voorbeeld te geven: we zijn onlangs óók begonnen met het stadsbreed uitrollen van de aanpak tegen achtergelaten fietsen. Achtergelaten fietsen zijn een grote ergernis voor bewoners. Ik zag het zelf tijdens een wijkschouw bij de Dierenselaan vrijdag. Er blijft te weinig stallingsruimte over voor fietsen die wél worden gebruikt. Bovendien geven achtergelaten fietsen een rommelig gezicht.
Ik heb altijd geleerd dat de kracht van een campagne ‘m zit in de herhaling. Dus: schoon, doen we toch gewoon?
Richard de Mos (Hart voor Den Haag / Groep de Mos)
Wethouder stadsdeel Escamp