Tien jaar winkel Terre des Hommes – tien jaar strijd tegen kindermisbruik

Vier knalrode luifels markeren de plek aan de Apeldoornselaan 175, waar de enige winkel van Terre des Hommes in Den Haag dit jaar tien jaar gevestigd is. Een vaste groep van 18 vrijwillig(st)ers draait zes dagen per week deze tweedehands zaak. We praten met Fred Hoogerbrug, voorzitter van het bestuur van de Stichting en Jolanda van der Molen, die de coördinator is van de vrijwillig(st)ers.

Terre des Hommes is een landelijke ontwikkelingsorganisatie die vecht tegen kinderarbeid, kinderuitbuiting en kindermisbruik, met name in Azië en Afrika. De organisatie is de laatste jaren vooral bekend geworden door het opsporen van pedofielen en hun wereldwijde netwerken. Zij onderzoeken op internet websites, waarop mannen op zoek zijn naar kleine kinderen. Opvallend is dat zij bij hun onderzoekswerk gebruik maken van een fictief meisje -Tweety genaamd-, waarmee mogelijke misbruikers gelokt en opgespoord kunnen worden. In samenwerking met politie en justitie over de hele wereld.
Naast geld van overheden en internationale organisaties krijgt Terre des Hommes geld van 45 zelfstandige winkels in Nederland, die geld verdienen met de verkoop van tweedehands spullen. De Terre des Hommes-winkel aan de Apeldoornselaan is daar dus één van. De afgelopen 10 jaar is zij erin geslaagd 250.000 euro te verdienen voor de landelijke organisatie. In de winkel is informatie beschikbaar over de projekten van Terre des Hommes in Azië en Afrika.
En zo zijn we terug bij Fred, Jolanda en hun winkel.

De Terre des Hommes-winkel onderscheidt zich van andere tweedehandsspullen-winkels. Het assortiment is beperkt tot kleding/schoenen/tassen/huishoudelijke artikelen/speelgoed en boeken/cd’s/dvd’s/lp’s. Ook wordt er scherper geselecteerd op de binnenkomende spullen, waardoor de kwaliteit hoger is. Het onderscheid in aanbod komt ook terug in de klantenkring: 40% zijn mensen met midden-inkomens, 20% mensen met lagere inkomens. Niets wordt weggegooid, wat niet past wordt doorgespeeld aan Middin/Maggerzijn.
De winkel heeft een opvallend vaste klantenkring, waardoor de winkel ook een sociale functie heeft in de wijk. 60 tot 70 Klanten per dag komen naar de winkel om iets te brengen of te kopen. Dat doen ze soms dagelijks, vaak wekelijks om te kijken of er iets nieuws is. Veertig klanten per dag kopen ook daadwerkelijk iets, waardoor de meeste spullen binnen een maand tot 5 weken al weer weg zijn. De klantenkring vormt een afspiegeling van de wijk Rustenburg-Oostbroek, maar omdat de winkel de enige is in Den Haag, is het bereik zelfs regionaal.
Onder de 18 vrijwillig(st)ers vindt u ook mensen uit Polen, Macedonië en Indonesië. Ze werken één of twee dagdelen per week in de winkel. De meesten werken er al jaren. Sommigen gebruiken het vrijwilligerswerk als opstap naar betaald werk.

FEEST – 10 jaar – drie woensdagmiddag in april
Bij het schrijven van dit verhaal waren de plannen nog niet uitgewerkt. Vast staat dat er op drie woensdagmiddagen in april een activiteit zal zijn ín de winkel. De doelgroep is kinderen met hun ouders. Eén middag met een sneltekenaar; één middag met een ballonnen-artiest en één middag met schminken. Copyshop Grijspaardt verzorgt de posters en flyers. En de kleurplaten voor basisscholen in de wijk, die aan een kleurwedstrijd deelnemen.
Er komen natuurlijk speciale aanbiedingen, danwel uitverkoop. Er vallen prijzen te winnen, die door winkeliers ter beschikking zijn gesteld. AH zorgt voor de koffie. Het stadsdeel Escamp en Fonds 1818 dragen de onkosten, zodat de opbrengst van de winkel volledig naar Terre des Hommes kan blijven gaan.

Meer informatie over de festiviteiten in april kunt u krijgen: in de winkel Apeldoornselaan 175; telefonisch: 070-7620374 of via de website www.TerredesHommes.nl/winkeldenhaag.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.