Diploma-uitreiking op De Vreedzame School de Petrus Dondersschool

Het sociaal-emotionele welbevinden van de leerlingen heeft veel invloed op hun totale functioneren. De Petrus Dondersschool, besteedt daarom structureel en systematisch aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. “Dit doen we middels de aanpak van De Vreedzame School.”

De kern van De Vreedzame School bestaat uit een wekelijkse les voor alle groepen in de basisschool in conflictoplossing en de sociale competenties die daarvoor nodig zijn. De kinderen krijgen een stem: ze leren meedenken over hun omgeving en daar verantwoordelijkheid voor te nemen. De leerlingen leren ook allerlei vaardigheden die ze nodig hebben als burger in onze democratische samenleving. De klas en de school zijn een oefenplaats voor democratisch, actief burgerschap. Er is een aantal leerlingen uit groep 7/8 tot mediatoren opgeleid zodat die kunnen helpen bij het oplossen van conflicten.

Afgelopen donderdag zijn deze mediatoren van de Petrus Dondersschool gehuldigd met een diploma. De afgelopen drie weken hebben de leerlingen een training gevolgd waarbij ze opgeleid zijn tot leerling-mediator. Vanaf nu kunnen ze aan de slag gaan om de andere kinderen te helpen bij het oplossen van conflicten. De mediatoren zullen herkenbaar zijn aan een geel hesje of jasje. “Wij hopen, door het inzetten van de leerling mediatoren, de kinderen zelf verantwoordelijk te maken voor het oplossen van onderlinge conflicten.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.