De Strijp nog niet open als vaarweg

De waterweg De Strijp gaat hoogstwaarschijnlijk dit jaar nog niet open als vaarweg, ook niet als pilot. Dat bleek bij bespreking in de commissie Stedelijk Water en Watersysteem van het Hoogheemraadschap van Delfland. Namens de AWP Delfland vroeg algemeen bestuurslid Guido van der Wedden hiernaar. Deze vraag kreeg brede steun vanuit de commissie, met name van CDA en VVD, die voor een pilot nog in dit vaarseizoen pleitten. Delfland is er nog niet klaar voor en wil zorgvuldig te werk gaan: eerst moeten de effecten van het varen op de onderwaternatuur en de mening van aanwonenden worden bepaald.

Voor alle duidelijkheid: De Strijp is een waterweg van Den Haag via Rijswijk naar het Westland. Het water loopt globaal vanaf de Erasmusweg onder de Sammersbrug door naar het Oosteinde waar het over gaat in de Rijnerwetering, die weer uitmondt in de Zweth. Het is dus een directe waterverbinding en tevens vaarroute tussen de Haagse en de Westlandse wateren.

In september 2015 vroeg het bestuur van Delfland om te bekijken wat de mogelijkheden voor openstelling van deze vaarweg zouden zijn. Delfland is hiermee bezig en de commissie kreeg een voortgangsrapportage. Van der Wedden: “Ik kreeg op basis hiervan niet het gevoel dat het goed gaat komen met de bevaarbaarheid van de Strijp. De oorzaak lijkt dat Delfland ‘van een smal landweggetje een A13 wil maken’, dat wordt dan uiteraard te duur of zelfs onmogelijk. De Strijp is een smalle vaargang en dat beperkt de mogelijkheden, dat smalle is juist ook de charme van deze route. Die moet je dus niet willen verbreden, ook omdat het plan dan vanwege de kosten veel te duur wordt”.

De AWP Delfland kreeg de toezegging dat Delfland ook een aantal minimale varianten gaat onderzoeken, zoals het zonder fysieke aanpassing openstellen met een waarschuwingsbord “Smalle watergang, let op, lastig passeren wegens ondiepe waterkanten, overhangende takken en aangemeerde schepen”. Ook pleitte hij voor een pilot: “We zien dan vanzelf dat het goed zal gaan”.

Het betoog van de AWP kreeg steun van CDA en VVD. ChristenUnie SGP en Water Natuurlijk benadrukten hoe belangrijk een zorgvuldige afweging is: eerst moeten de effecten op ecologie en de mening van aanwonenden van de Strijp worden onderzocht. Hoogheemraad Hans Middendorp zegde toe de gevraagde minimale varianten mee te nemen in het onderzoek naar de mogelijkheden voor de bevaarbaarheid en deze met Rijswijk en Den Haag te bespreken. Ook zegde hij toe de mogelijkheid voor een beperkte pilot terug te leggen in de organisatie. Hij gaf daarbij echter aan dat hij niet de illusie had dat een pilot nog voor dit vaarseizoen mogelijk zou zijn.

Foto: Het bestuur van Delfland vaart over de Strijp.

1 reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.