Afgelopen zondag verzorgde Tieleke Huijbers, lid van Amateurspalet, Vereniging voor Beeldende kunst, en docent kunstgeschiedenis, voor de leden een lezing over het expressionisme. Het expressionisme stond centraal, omdat in het Singer Museum in Laren van april tot en met augustus 2019 een deel van de kunstverzameling is te zien van het Dortmundse museum Ostwall. In die collectie zijn de twee Duitse zwaartepunten van de expressionistische schilderkunst, Die Brücke uit Dresden en Die Blauwe Reiter uit München, sterk vertegenwoordigd. Het gaat dan om schilders als Emil Nolde, Ernst Ludwig Kirchner, Wassily Kandinsky en Alexej von Jawlensky. Deze laatste was vorige maand nog te zien in Gemeentemuseum in Den Haag.
Bij expressionisme gaat het om een “persoonlijke -veelal emotionele- vertaling” van indrukken van buitenaf. Dat betekent: loslaten van realistische vormen, van natuurlijke kleuren en ook loslaten van het normale perspectief. Kleuren zijn vaak fel en hard, evenals de lijnvoering. De onderwerpen kúnnen heftig en gewelddadig zijn, soms sociaal bewogen, maar dat hóéft niet. Ook landschappen komen veel voor.
Expressionisme in beeldende kunst en literatuur werd grofweg vanaf het begin van de twintigste eeuw tot aan de Tweede Wereldoorlog gemaakt. De Nazis vernietigden veel van kunstwerken, die ze zagen als “entartet”, ontaard, dat wil zeggen niet in overeenstemming met ‘arische kunst’. De werkelijkheid werd in het expressionisme in hun ogen als karikatuur neergezet. Tieleke Huijbers verbond het Duits expressionisme met vergelijkbare stromingen in de rest van Europa door veel treffende voorbeelden op dia’s te laten zien.
Wie meer wil weten over kunst of kunstgeschiedenis, kan terecht bij lezingenreeksen die Tieleke Huijbers in Voorburg en Naaldwijk verzorgt. Informatie is te vinden op de website: www.kunst-en-reizen.nl > Tieleke Huijbers. Geïnteresseerd in wat Amateurspalet nog meer doe? Kijk dan op www.amateurspalet.nl