Tijdens de jaarlijkse Fietsactie ‘Op de fiets werkt beter!’ fietsten werknemers bijna 2 miljoen kilometer tussen hun woning en werkplek. Hiermee is 6.666,66 euro bijeen gefietst. Dit maakte René van Hemert, de fietsambassadeur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, bekend tijdens de afsluiting van de Fietsactie.
Ruim 2.000 werknemers uit de regio’s Rotterdam Den Haag, Leiden, Gouda en Dordrecht pakten tijdens de actie vaker de fiets naar het werk en lieten de auto staan. “Als iedereen vaker naar zijn werkt fietst, betekent dat voor ons allemaal een beter bereikbare regio, minder files én een beter milieu. Bovendien is het ook nog goed voor je gezondheid. En dat zijn precies de redenen waarom wij deze actie organiseren”, zegt René van Hemert, fietsambassadeur van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH).
Goed doel als stimulans
Om werknemers te stimuleren mee te doen aan de actie, doneerde de Metropoolregio een bedrag aan een goed doel. Met elkaar hebben de deelnemers het bedrag van € 6.666,66 bij elkaar gefietst voor Het Vergeten Kind, dat zich inzet voor kinderen die door een onveilige of instabiele thuissituatie noodgedwongen in de opvang moeten opgroeien.
René van Hemert: “Het fietsdoel lag hoog dit jaar, 3 miljoen kilometer. Bijna 2 miljoen fietskilometers zijn er gemaakt, dat is bijna 50 keer de wereld rond!”
Wat feiten op een rij
• Dit jaar deden er 2.311 deelnemers van 317 verschillende bedrijven mee met de Fietsactie.
• Meer dan 500 deelnemers lieten de auto bewust thuis. Met elkaar zijn er 1.998.412 kilometers gefietst.
• Marc Dekker (Brush HMA) heeft er 12.527 op zijn naam en is daarmee de ‘deelnemer met de meeste kilometers’. De ‘vrouwelijke deelnemer met de meeste kilometers’ is Caroline Remijn (Unilever R&D). Zij fietste 4.940 km.
• De oorkonde voor het ‘bedrijf met de meest gefietste kilometers’ ging net als vorig jaar naar het Reinier de Graaf ziekenhuis uit Delft. Met 222 deelnemers zijn zij goed voor 171.988 km.
• ADP kreeg de oorkonde als ‘beste nieuwkomer’ bedrijven.
• Eppo Bolhuis won met de fotoactie op social media een weekend weg bij StayOkay.
• De Brink Groep stimuleert zijn werknemers nog eens extra door ook een donatie te doen aan het goede doel.
Investeren in de fiets is investeren in een bereikbare regio
Naast de jaarlijkse Fietsactie investeren de 23 gemeenten in de Metropoolregio samen met de provincie Zuid-Holland, het Rijk en het bedrijfsleven in het gebruik van de fiets. Onder meer door extra OV fietsen te realiseren bij metrostations in Rotterdam, werknemers te laten kennis maken met de voordelen van de e-bike en met een bijdrage van het ministerie van Infrastructuur en Milieu vijf snelfietsroutes aan te leggen.
Volgend jaar ook meedoen?
De Fietsactie wordt in de hele metropoolregio uitgezet. Ook meedoen? Like de pagina op facebook.com/opdefietswerktbeter en houd Twitter in de gaten via @odfwb om de start op 1 mei van de 21e editie niet te missen!