Consumenten zijn enthousiast over de SWOP-Box

Een nieuwe manier van kleding-recyclen voor modewinkels

Kleding recyclen is niet nieuw, het gebeurt al op diverse manieren. Het meest bekend zijn de kledingcontainers op straat en inleveracties van inzamelaars of winkeliers. Toch verdwijnt het grootste deel nog veel te vaak in de afvalcontainer. Alleen al in Nederland wordt jaarlijks 180 miljoen kilo kleding weggegooid. Slechts 70 miljoen kilo daarvan wordt gerecycled, blijkt uit cijfers van het CBS.
“Een nieuwe benadering is noodzakelijk. We moeten juist grondstoffen uit eindige bronnen terugbrengen in de kringloop. Ik pleit daarom ook voor een circulaire economie”, aldus Rene Broeders, initiatiefnemer en bedenker van de SWOP-Box.

De duurzame trend is al langer zichtbaar in de supermarkt. Ecologische en duurzaam geproduceerde producten winnen aan populariteit. Steeds meer consumenten en producenten zijn zich bewust van hun rol. Zij willen echt iets doen om mee te helpen aan een betere wereld en een beter milieu. Nu is het tijd om ook binnen de kledingbranche een inhaalslag te maken.

Waarom kunnen lege flessen wel ingeleverd worden in de supermarkt en oude kleding niet in de kledingwinkel? Met dit idee is Rene Broeders aan de slag gegaan en met resultaat. Het principe van de SWOP-Box is in de basis hetzelfde als de alom bekende flessenautomaat. De consument levert zijn oude kleding in en stopt deze in de SWOP-Box. De machine geeft een kortingsbon als beloning voor de bijdrage aan het milieu. De opbrengstwaarde van de oude kleding gaat naar het goede doel.

Begin deze maand is de nieuwe SWOP-Box officieel in gebruik genomen in de damesmodewinkel Trendy Woman in Wateringen. De modewinkel biedt deze permanente service voor haar klanten om met elkaar een bijdrage te leveren aan een betere wereld. Tevens wil de winkel een voorbeeld zijn voor branchegenoten. “Wij zijn niet de enige die meer duurzaamheid in de mode willen en oude kleding terugnemen van klanten. Zo kan de consument al enige tijd ook bij grootwinkelbedrijven zoals C&A en H&M zijn kleding inleveren. Onze primeur is echter de SWOP-Box, een mooi apparaat die de klantbeleving en betrokkenheid van de consument vergroot”, aldus Rene Broeders.

De klanten zijn enthousiast over de SWOP-Box. Door de SWOP-Box op deze manier neer te zetten wordt oude kleding niet meer beschouwd als afval. De draagbare kleding gaat naar ontwikkelingslanden. De kapotte kleding is net zoals glas, papier en plastic weer een waardevolle grondstof voor nieuwe producten.
De SWOP-Box staat permanent in de winkel. Deze structurele aanpak zorgt voor een gedragsverandering bij de consument. Een positieve benadering is belangrijk. Consumenten niet wijzen op wat ze verkeerd doen, maar juist belonen voor wat ze goed doen. De beloning een kortingsbon, het steunen van een zelfgekozen goed doel en een actieve bijdrage aan een betere wereld. Een klant formuleerde het kort en bondig: “Goed gekleed en een goed gevoel… duurzaam shoppen en nog goed voor mijn portemonnee ook!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.