Bent u ook zo nieuwsgierig naar dat nieuwe warenhuis? Ik wel. Als het opengaat wanneer ze zeggen dat het opengaat ga ik gauw kijken. Kopen niet.
Dat klinkt weer vreselijk zuinig, maar ik heb er een reden voor. De website van Hudson’s Bay laat netjes het assortiment zien. Alles ziet er even luxe uit, precies waarvoor we al de Bijenkorf hebben. Voor de dure kleding hadden we ooit de Bonneterie en het onvergetelijke Meddens. Nou, die zijn failliet. Van de weeromstuit kreeg ik heimwee naar V&D, waar ik altijd mijn handdoeken kocht. Van die lekkere dikke katoenen handdoeken met bijpassende washandjes, waarvan ik er gelukkig dermate veel heb, dat ik nog jaren vooruit kan.
Wij in Nederland zijn het proefkonijn van Hudson’s Bay. Voor het eerst gaat het warenhuis het eigen Canada uit, om te onderzoeken of het concept ook elders aanslaat. Je naam verander je dan niet, en dat is begrijpelijk en toch bezwaarlijk. Het klinkt niet lekker. Op z’n best wordt het: “Ik ga even naar de Hudson.” Klinkt niet dat je meteen denkt: ik wil méé.
Eigenlijk denk ik dat het een tijdelijke zaak is. Ik heb meer behoefte aan kleine winkels met een origineel assortiment, dan aan nog een warenhuis met variaties op hetzelfde. Ooit waren de warenhuizen de grote concurrent voor precies al die kleine winkels; het leek de ideale uitkomst om alles onder hetzelfde dak te kunnen vinden. Dat was ook zo, in de oertijd zonder internet en webwinkels. Nu kunnen we daar alles vinden. Dus de situatie is tegenwoordig omgekeerd. Het warenhuis wordt bedreigd door al die kleine winkels, waar vaak mensen instaan met hart voor de klant. Dat merk je meteen.
Daar was V&D weer niet zo goed in, eerlijk is eerlijk. Vooral wanneer ik op zaterdagmiddag iets wilde vragen dat enigszins technisch was, kreeg ik nooit een goed antwoord. Gek genoeg denk ik daar nu met vertedering aan terug. De onderbetaalde zeventienjarigen, die helemaal geen zin hadden in klanten, waar zijn ze toch gebleven?
Maar zolang de Hudson (u ziet, ik oefen ermee) er is, heeft het een kans. Canada staat hier goed bekend. Ze openen net op tijd, dat je rustig kunt uitzoeken wat je in de volgende uitverkoop zou willen aanschaffen. Wie weet hebben ze wel handdoeken in een kleur die ik nog niet heb. Dat zou ik best leuk vinden.
Vilan van de Loo