Laadproef van de gemeente Den Haag

Gebruikers van elektrische auto’s kunnen door slimmer op te laden, geld besparen en meer groene stroom laden. Dat blijkt uit een laadproef van de gemeente Den Haag in samenwerking met Enervalis, Alfen, Ecotap, SocialCharging en Delta. Aan de proef deden een jaar lang honderd elektrische rijders mee die gebruik maken van publieke laadpalen.

In Den Haag staan de elektrische auto’s gemiddeld tien uur achter elkaar aangesloten op een laadpaal, terwijl er daadwerkelijk gemiddeld 3 tot 5 uur geladen wordt. De meeste eigenaren van elektrische auto’s pluggen hun auto in op het moment dat ze thuiskomen. Dat is tussen 17.00 en 20.00 uur. De stroomvraag is dan het hoogst van de dag, omdat veel mensen thuiskomen, de tv, lampen en de wasmachine aanzetten. Terwijl het opwekken van duurzame energie over het algemeen niet op dit tijdstip plaatsvindt.

De speciale slim laden app houdt hier rekening mee. De elektrisch rijders kunnen via de app hun laadsessies aanmelden. De app vraagt vervolgens hoe vol de accu is en tot hoe laat kan worden opgeladen voordat de auto weer nodig is. Op basis van die informatie bepaalt de aanbieder van de stroom op de oplaadpaal de meest optimale snelheid en moment van laden. Dit ‘laadprofiel’ wordt vervolgens naar de betreffende laadpaal gestuurd en zo wordt de auto slim geladen, zonder dat de gebruiker er iets van merkt.

Dankzij deze informatie kunnen dure laadsessies worden uitgesteld tot een moment waarop de energie goedkoper en groener is. Of de app kiest er voor dat een laadsessie wordt versneld. Dat gebeurt op momenten waarop er veel goedkope en groene energie beschikbaar is. De proef laat zien dat hierdoor bespaard kan worden en dat er meer groene stroom wordt geladen. In de proef is € 2.000 bespaard. Als alle elektrische rijders in Den Haag mee hadden gedaan dan zou er in 2017 € 18.500 bespaard zijn.

De genoemde participanten vinden de resultaten erg interessant en ze willen de technologie door ontwikkelen. Via de app krijgen gebruikers in de toekomst bijvoorbeeld een terugkoppeling over de hoeveelheid geladen energie, want dat is nu voor de gebruikers niet te zien.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.