Als het aan het college van B en W ligt, opent Legoland Discovery Centre in 2019 haar deuren aan de Scheveningse boulevard. Het Legoland Discovery Centre moet komen op de plek van het huidige Vitalizee. Merlin, ook eigenaar van Sea Life, Madame Tussauds en London Eye, is geïnteresseerd in de locatie, met name ook vanwege de synergie met het naastgelegen Sea Life en de ontwikkelingen van de badplaats. Als de gemeenteraad van Den Haag en het moederbedrijf Merlin Entertainments Groep dit voorjaar definitief akkoord gaan, wordt Scheveningen de enige locatie in Nederland en de vierde locatie in Europa waar een Legoland Discovery Centre komt.
Scheveningen is nu al een belangrijke toeristische trekker met als natuurlijke magneet het strand. Het college wil de groei van het toerisme buiten het drukke strandseizoen versterken en investeert daarom in de uitstraling van de badplaats en in het toeristisch aanbod. De herontwikkeling van Vitalizee is een nieuw succes voor de populaire badplaats, die volgt op de gemeentelijke impuls aan de buitenruimte, met als kroon de vernieuwing van de Noordelijke Boulevard die later dit jaar van start gaat. Eerder zijn De Pier en het Kurhaus al flink opgeknapt en kreeg Hommerson groen licht voor een grote investering in hun vastgoed. Hierdoor wordt Scheveningen steeds meer een vier-seizoenen badplaats waar ook veel te doen is bij slecht weer.
Wethouder Boudewijn Revis (Ontwikkeling Kerngebieden): “De komst van het Legoland Discovery Centre zou fantastisch zijn voor Scheveningen Bad. Dit biedt kansen voor ondernemers van het Zwarte Pad tot in de Haven om al die extra bezoekers verder Scheveningen te laten ontdekken. Het is mooi om te zien dat de gemeentelijke investeringen in Scheveningen uit het programma De Kust Gezond op deze manier investeringen van ondernemers uitlokken. Daarnaast biedt de herontwikkeling van het lelijke gebouw dat er nu staat de mogelijkheid om de buitenruimte mooier te maken. Daar vaart iedereen wel bij.”
Wethouder Karsten Klein (Economie) is verheugd dat het toerisme in de stad wordt versterkt. “Dit is een groot succes van onze inzet op de acquisitie van grote publiekstrekkers, een belangrijk doel in de economische agenda voor Scheveningen. We proberen al jaren een attractie als deze naar Scheveningen te halen, zodat buiten het hoogseizoen of op minder mooie zomerdagen ook gezinnen naar de badplaats komen. De toevoeging van bijzondere horeca die past bij het Legoland Discovery Centre kan prima helpen om als motor te dienen om het verblijfstoerisme te stimuleren. Zo kunnen we ook de werkgelegenheid aanjagen.”
Voor de plannen voor het Legoland Discovery Centre wordt het huidige gebouw gesloopt. Daardoor ontstaat ruimte tussen het Kurhaus en Vitalizee om, overeenkomstig de plannen voor De Kust Gezond, ruimer zicht op zee te creëren vanaf het Rederserf.
De nieuwe lego indoorattractie is gericht op kinderen van 2 tot 12 jaar. Jaarlijks worden er tussen de 300.000 – 350.000 bezoekers verwacht. Na definitieve besluitvorming in de gemeenteraad en bij het moederbedrijf, kan naar verwachting in oktober 2017 met de sloop worden begonnen. In het voorjaar van 2019 kan het Legoland Discovery Centre dan haar deuren openen.