Naar het einde van de wereld voor het goede doel

Even heen en weer naar de Noordkaap, het noordelijkste puntje van Europa aan de Barentszzee, voor het goede doel. Het lijkt gekkenwerk, maar Rijswijker Corné de Jong (50) is er helemaal klaar voor. Gesteund én gesponsord door een groot aantal Rijswijkse ondernemers vertrekt hij op 9 december naar Noorwegen om 14 dagen, bijna 8000 kilometer én een paar duizend euro later weer het land in te rijden. Het doel van de barre tocht is namelijk zoveel mogelijk geld ophalen voor Serious Request ofwel het Glazen Huis.

Corné, in het dagelijks leven aannemer, rijdt de tocht samen met een oud-collega en vriend uit zijn tijd bij de Koninklijke Marine: “We kennen elkaar heel goed en dat is van groot belang omdat de omstandigheden waaronder we ruim twee weken op elkaars lip in de auto zitten best zwaar zijn. In Noorwegen zullen we een paar dagen in het donker rijden omdat we dan zo noordelijk zitten dat de zon niet eens op komt. En temperaturen van -35 zijn daar geen uitzondering.”
Toch kijkt Corné vooral met plezier uit naar de tocht: “We rijden mee om eens echt iets voor het goede doel te doen. Dat is de motivatie. En daarbij vinden we het natuurlijk ook een mooi avontuur.”

De vrienden Corné en Frank de Bruijn (51) uit Vlissingen betalen de hele reis zelf. Vrienden, kennissen en verschillende bedrijven uit Oud-Rijswijk zoals de Event Company, Torica, Intermezzo, About Hair, De Companje, BBQ Job en Slager Vrijenhoek, sponsoren Corné en Frank met geld of in natura.

Corné: “Ons streefbedrag voor het goede doel is 7500 euro, de teller staat nu op ongeveer 4500.” Om het resterende bedrag ook nog voor kerst binnen te halen, voeren Corné en Frank voor sponsorgeld onderweg ook nog opdrachten uit. “Dus wie een selfie wil hebben van mij met een rendier of in zwembroek in Barentszzee moet dat vooral aan ons doorgeven,” lacht Corné.

Het duo Corné de Jong en Frank de Bruijn is via Facebook te volgen (en te sponsoren!) op Serious fifty en Noordkaapchallenge2015, team 112.

Serious Request is de jaarlijkse actie van 3FM om in de week voor kerst met een radiomarathon vanuit het Glazen Huis dat dit jaar in Heerlen staat zoveel mogelijk geld in te zamelen voor een goed doel. Vorig jaar bracht Serious Request 12 miljoen euro op voor vrouwen en meisjes die tijdens oorlogen en conflicten slachtoffer zijn geworden van seksueel geweld. Dit jaar gaat het geld via het Rode Kruis naar jonge oorlogsslachtoffers die leven onder de meest extreme omstandigheden en daardoor weinig kans hebben op scholing en ontwikkeling. De Noordkaap Challenge is inmiddels een vast onderdeel van Serious Request.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.