Nieuw aanmeldsysteem in HagaZiekenhuis

Wie vanaf 10 februari een afspraak in het HagaZiekenhuis heeft, kan zich eenvoudig en snel aanmelden met een geldig identiteitsbewijs. Stickervellen zijn niet meer nodig. Bij aankomst scant de patiënt een paspoort, rijbewijs of identiteitskaart bij één van de acht aanmeldzuilen in de hal. Daarna verschijnen de persoonlijke gegevens op het scherm van de zuil. Klopt alles? Dan print de zuil een ticket met een overzicht van de afspraken van die dag. Met het ticket meldt de patiënt zich bij een aanmeldzuil op de afdeling van de afspraak.

“We willen een bezoek aan ons ziekenhuis zo soepel en eenvoudig mogelijk maken,” vertelt Tanja van Iterson, projectleider ‘Polihuis’. “Dankzij de aanmeldzuilen hoeven patiënt geen stickers meer te laten maken. We kunnen ze bovendien meteen bij aankomst informeren als de eerste afspraak onverhoopt uitloopt. Dan kun je eerst nog even een kop koffie nemen zonder bang te zijn te laat te komen.”

“Ook op de poliklinieken hoeven patiënten zich niet meer bij de balie te melden,” vult Wendela Kolkman, gynaecoloog in het HagaZiekenhuis, aan. “Ze hoeven dus veel minder in de rij te staan. En als een spreekuur onverhoopt uitloopt dan zien ze dit op tv-schermen in de wachtkamer. We kunnen ze in de nieuwe situatie dus beter informeren over hun afspraken en eventuele wachttijden. We weten dat veel patiënten het fijn vinden te weten waar ze aan toe zijn.”

Het is noodzakelijk dat patiënten bij hun bezoek een geldig legitimatiebewijs bij zich hebben. Dit geldt ook voor een kind dat zorg krijgt, zelfs als ze jonger zijn dan 14 jaar. Van Iterson: “Het is belangrijk dat wij zeker weten dat wij de juiste patiënt behandelen. Wij moeten bovendien de identiteit van de patiënt gecontroleerd hebben om de kosten van de behandeling bij de zorgverzekering te declareren. Daarom is wettelijk vastgelegd dat alle patiënten zich voor alle zorg moeten legitimeren.”

Meer informatie over de aanmeldzuilen en een filmpje over de werking van de zuilen staat op: www.hagaziekenhuis.nl/aanmeldzuilen.

Foto: Tanja Iterson (links) en Wendela Kolkman: “Na aanmelden weet de patiënt gelijk de route waar hij naar toe moet en of het spreekuur uitloopt.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.