In gesprek met Peter Ruigrok, directeur-bestuurder a.i. Rijswijk Wonen
Rijswijk Wonen heeft in 2015 een nieuw ondernemingsplan vastgesteld. In dit plan staat de koers voor de jaren 2015-2019. Peter Ruigrok, interim directeur-bestuurder van Rijswijk Wonen, vertelt over de behaalde resultaten tot nu toe en blikt vooruit.
Nog even een korte samenvatting; wat is op hoofdlijnen de inhoud van het ondernemingsplan?
“De missie van Rijswijk Wonen is: het blijven bieden van betaalbaar wonen aan mensen met een smalle(re) beurs. Wij zetten ons daarom in voor voldoende én betaalbare sociale huurwoningen in Rijswijk. Daarbij besteden wij ook veel aandacht aan duurzaamheid, vooral als duurzaamheidsingrepen leiden tot lagere energielasten en dus bijdragen aan de betaalbaarheid voor onze huurders.”
Wat betekent dit concreet voor de betaalbaarheid?
“In 2016 zijn we gestart met een huurbeleid waarbij huurders een huur betalen, die past bij wat zij kunnen betalen. Dit zorgt voor ‘huurmatiging waar nodig en huurverhoging waar mogelijk’. In 2016 heeft dit geleid tot een huurverhogingspercentage van slechts 0,0% tot 0,6% voor sociale huurwoningen. Een zeer gematigde verhoging, die gelijk of zelfs lager is dan de inflatie. Die is in 2016 0,6%. Hiermee dragen wij dus echt bij aan de betaalbaarheid van wonen.”
‘Actief inzetten voor voldoende betaalbare woningen’, hoe doen jullie dat?
“De komende jaren stijgt de vraag naar sociale huurwoningen. Wij kiezen er daarom voor om in principe geen sociale huurwoningen meer te verkopen. Bovendien zoeken we actief naar mogelijkheden om extra sociale woningen te realiseren. Zo starten wij in 2016 met de voorbereidingen van nieuwbouw in RijswijkBuiten en op de locatie van de voormalige Benedictuskerk.”
Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
“Rijswijk Wonen investeert gericht in duurzaamheid. Als eerste corporatie in de regio Haaglanden hebben wij ons eind 2015 aangesloten bij ‘De Stroomversnelling’. Dit initiatief maakt het mogelijk om grootschalig het ‘nul-op-de-meter’-principe toe te passen. Dit principe houdt in dat een woning zelf in staat is om zijn eigen energie op te wekken en de bewoner gemiddeld in een jaar energieneutraal kan wonen.
Ons woningaanbod verduurzaamt hierdoor en verbetert volgens vaste kwaliteitsnormen. Het streven van Rijswijk Wonen is dat in 2019 55% van onze woningen minimaal energielabel C heeft. Deelname aan De Stroomversnelling draagt in grote mate bij aan het behalen van die doelstelling. Bij toepassing van nul-op-de-meter wordt namelijk een veel beter energielabel gehaald dan energielabel C. Momenteel onderzoekt Rijswijk Wonen welke wooncomplexen geschikt zijn om, dit jaar, als pilotproject op te starten.”
Wat doen jullie anders dan voorheen?
“We besparen op de kosten van onze organisatie. In 2015 is onze organisatie aangepast en is het aantal fulltime arbeidsplaatsen verlaagd van 68 in 2014 naar 53,5 in 2016. Naast het besparen op personeelslasten streven we ook naar een passende prijs-kwaliteitsverhouding van onze woningen en zijn wij kritisch op onze onderhoudsuitgaven.
Ook pakken wij huurschulden actief aan. Wij hebben in 2015 de fase van het incassotraject, waarbij de rechter nog niet in het spel is, ondergebracht bij een gespecialiseerde partij. Daarin ligt de nadruk op het zo snel mogelijk in contact komen met de huurder, die een huurachterstand heeft, om passende maatregelen te treffen. Dit voorkomt hoogoplopende achterstanden, huisuitzettingen en hiermee verlagen wij de (extra) kosten voor onze huurder en voor onszelf. We hebben ook nieuwe afspraken met de deurwaarders gemaakt. Langslepende deurwaardersdossiers met onnodig hoge kosten (voor onze huurders én ons) behoren hiermee tot het verleden. Het huurachterstandspercentage is inmiddels verlaagd van 1,9% in 2014, naar 1,7% in 2015. Wij verwachten dat dit percentage in 2016 verder zakt.”
‘Eigen verantwoordelijkheid’ is een belangrijk uitgangspunt in het ondernemingsplan. Hoe vertaalt zich dit?
“In alles wat we doen, gaan we zo veel mogelijk uit van eigen verantwoordelijkheid, kracht en initiatief. Dit betekent dat we huurders en ook samenwerkingspartners aanspreken op hun eigen verantwoordelijkheid. We nemen geen taken van hen of anderen over. Wij stimuleren een ieder om zelf knelpunten op te lossen of hun zaken te organiseren. Wij nemen verantwoordelijkheid voor onze woningen en de directe woonomgeving daarvan en maken resultaatgerichte afspraken met de overige betrokkenen. Dit heeft onder andere geleid tot het vervangen van de functies huismeester en buurtbeheerder door de bredere en meer algemene functie toezichthouder Wonen. De verantwoordelijkheid voor de eigen leefomgeving is hierdoor meer bij de huurders komen liggen.”
Wat doen jullie aan leefbaarheid en participatie?
“Ook bij leefbaarheid ligt de verantwoordelijkheid vooral bij de huurders. We ontwikkelen, in overleg en samenwerking met de Bewonersvereniging Rijswijk (BVR), nieuwe participatievormen om dit te stimuleren en om meer en andere huurders te betrekken bij thema’s die hen aangaan. In 2015 zijn wij gestart met het opzetten van een digitaal huurderspanel. Hiermee bevragen we huurders over thema’s rondom onze dienstverlening, de woning en de directe woonomgeving. Op basis van de ervaringen van onze huurders kunnen wij onze plannen beter toetsen en vervolgens aanscherpen. Inmiddels hebben zich 285 huurders aangemeld bij het platform en is de eerste vragenlijst, met als onderwerp ‘baliebezoek’, verzonden. Bovendien hebben we afspraken gemaakt met een aannemer die voor ons werkt, over het gebruik van een bewonersapp bij renovaties. Deze app informeert bewoners over de werkzaamheden, die specifiek in hun woning en hun wooncomplex zijn gepland. Verder biedt de app de mogelijkheid om met één druk op de knop contact op te nemen met de aannemer. De app is in mei 2016 bij het project Mgr. Bekkerslaan in gebruik genomen.”
Wat betekent dit voor jullie dienstverlening?
“In 2016 starten wij met een nieuw dienstverleningsconcept op basis van het ‘click-call-face’-principe. Hierbij leggen we zo veel mogelijk digitaal contact met onze huurders en stimuleren we hen om zelf ook zo veel mogelijk digitaal contact met ons te leggen. We breiden de komende vijf jaar onze digitale dienstverlening uit. Een huurdersportaal en een online afspraken-module zorgen er in het komende jaar voor dat een huurder zelf de regie kan nemen en houden. Mocht de digitale weg geen antwoord bieden, dan kunnen huurders ons bellen. In laatste instantie is het mogelijk een persoonlijke afspraak te maken. Eind 2016 verminderen we het ‘vrije inloop’ baliebezoek en werken we op termijn alleen nog op afspraak. Dat is gemakkelijk voor de huurders en efficiënter voor onze bedrijfsvoering.
In 2015 hebben wij in dit kader ook ons bewonersblad gedigitaliseerd.”
Wat staat er nog op de planning?
“Per 18 juli draag ik het stokje over aan de nieuwe directeur-bestuurder van Rijswijk Wonen, Zeljka Udovicic-Schlick. Zij is een enthousiaste directeur met ruime ervaring in verschillende sectoren. Onder haar leiding gaat Rijswijk Wonen verder met waar we nu mee bezig zijn. Dat betekent dat nieuwbouwprojecten worden voorbereid, onderhoudsprojecten worden opgestart, de organisatie nog verder wordt geprofessionaliseerd en het dienstverleningsconcept wordt uitgerold. Kortom, de komende jaren zit Rijswijk Wonen niet stil en doen wij wat wij in 2015 hebben beloofd. Het verder uitrollen en invulling geven aan het ondernemingsplan 2015-2019.”