Slim groeiend Den Haag leefbaar en aantrekkelijk

Meer ruimte bieden aan wonen, werken, recreëren en groen, in een stad die niet kan uitbreiden, maar wel richting 2040 groeit naar meer dan 600.000 inwoners. Over dat vraagstuk heeft Den Haag zich afgelopen jaar samen met honderden inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden gebogen.

Centraal in de gekozen oplossingen staat ‘slim groeien’: compacter bouwen in vooral het centrum, gecombineerd met behoud van rust en ruimte op andere plekken in de stad; meer OV-, fiets- en wandelgelegenheid en wegen en parkeren meer onder de grond. Deze ‘Agenda Ruimte voor de Stad’ is door het gemeentebestuur gepresenteerd.

Snelle wereldwijde veranderingen in technologie, demografie, economie en klimaat stellen ook een stad als Den Haag voor complexe en veelzijdige vraagstukken. In drie samenhangende strategische agenda’s werkt de stad uit hoe ze omgaat met deze transitie. Naast de ruimtelijke agenda – de Agenda Ruimte voor de Stad – presenteert Den Haag dit najaar een sociale agenda en begin 2017 een vernieuwde economische agenda.

Rust en reuring
De Agenda Ruimte voor de Stad onderscheidt delen van de stad waar het accent ligt op bestaande woonkwaliteiten, waar we kunnen volstaan met stadsherstel en optimalisatie en delen van de stad met kansen voor versterken van de stedelijke dynamiek en economie en voor ‘verdichting’: compact en innovatief bouwen, met slimme combinaties van stedelijke functies. De groeiende behoefte aan wonen en werken in de stad vraagt om verdere investeringen in OV- en fietsinfrastructuur en het beter inpassen of onder de grond brengen van de auto-infrastructuur. Verdichtingskansen doen zich vooral voor in de centrale zone van Scheveningen tot aan de Binckhorst, rondom een aantal OV-knooppunten, in Escamp en rond het Prins Clausplein. Waar verdichting vraagt om hoogbouw, zet Den Haag in op de kwaliteit van de Haagse skyline.

Groen en duurzaam
Naast ruimte voor stedelijk wonen en duurzame mobiliteit is ook de buitenruimte en het groen daarin een belangrijk element in de Agenda, zo bleek ook uit de dialoog met de stad. De leefkwaliteit van Den Haag – en met name ook in en om het centrum en in delen van Scheveningen – wordt verder versterkt. De verwachting is dat de positie van de auto verandert. Den Haag geeft in de buitenruimte voorrang aan voetgangers, fietsers en openbaar vervoer.

De ambitieuze duurzaamheidsdoelstelling van Den Haag – CO2-neutraal in 2040 – vraagt om inzet op energiebesparing en alternatieve energiebronnen. De gevolgen van klimaatverandering worden tegelijkertijd opgevangen door groen- en waterstructuren in de stad te versterken.

Samen stad maken
De Agenda Ruimte voor de Stad is in co-creatie tot stand gekomen. In een jaar tijd is ‘samen stad gemaakt’ via stadsdeelverkenningen, stadsdebatten, regionale gesprekstafels en het stimuleren van kleinschalige initiatieven. Op de voorstellen uit de stad kon het college – vanuit haar eigen bestuurlijke verantwoordelijkheid – doorbouwen. Daarmee geeft het richting aan de Agenda, maar ook ruimte voor experimenteren en uitwerking van ideeën.

Foto: Den Haag zet in op de kwaliteit van de Haagse skyline.

Foto Richard Mulder

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.