Stofzuiger

Er moet een nieuwe stofzuiger komen en dus keek ik online naar de mogelijkheden. Die waren enorm. Liever had ik een stofzuigerwinkel met een deskundige verkoper bezocht, maar u weet: lieverkoekjes worden niet meer gebakken.

Die stofzuiger gaat de allereerste worden die ik nieuw koop. Daarvoor heb ik alleen kringloopmodellen gehad, die ik uitzocht op kleur of of prijs. Zoveel keus hebben ze daar niet, dus ik kocht meestal wat er was. Nu is de situatie anders.
En het moet, want de oude stofzuiger maakt een lawaai dat mijn kater Bertje angst aanjaagt, en van veel stof ga ik tegenwoordig niezen.

Binnen een half uur had ik nieuwe wensen voor de stofzuiger gekregen. Goedkoop en stil was genoeg geweest maar nu hechtte ik sterk aan de lengte van het snoer, het aantal bijgeleverde accessoires en in het bijzonder aan de werking van de turboborstel. Ik vergeleek consumententesten op detail. Iets nieuws kopen is moeilijk, als je een bewuste consument bent, en ben je dat niet, dan word je dat gemaakt na de tweede website. De prijzen verschillen. Gratis terugsturen is belangrijk bij een stofzuiger, daar moeten veel postzegels op. Moest ik ook nadenken over het milieu?

Van de weeromstuit verlangde ik naar de stofzuigerwinkel, al weet ik niet zeker of zoiets ooit bestaan heeft. Steeds meer winkels verdwijnen. Deels door onze schuld, omdat we zo nodig online moeten winkelen. Deels door hun eigen schuld, want vriendelijkheid wordt er nogal eens duur betaald. Een weg terug is er niet, maar misschien kunnen we nog eens opnieuw beginnen. Dan hoop ik op een basismodel stofzuiger die stil is (wie wil herrie, niemand) en die geen turbo-hulpstukken nodig heeft om het werk te doen. Een stofzuiger waar je als klant geen beslissingen over hoeft te nemen. Dat is mijn ideaal.

Ik zit al jaren bij dezelfde zorgverzekering omdat ik hoofdpijn krijg van alle mogelijkheden elders. Internet betrek ik eeuwen van dezelfde firma, want dat afsluiten en aansluiten heeft iets onoverzichtelijks. Wat hetzelfde kan blijven, hoeft niet te veranderen.

Maar de nieuwe stofzuiger is onvermijdelijk. Ik prik straks een model en hoop dat Bertje het geluid ervan verdraagt, dat ik ophou met niezen en dat de turboborstel echt werkt en dat ik die ook herken. Want eerlijk is eerlijk, ik heb zoiets nog nooit in het echt gezien. Dat ik niet meer zonder wil, is een symtoom van ernstige keuzestress.

Vilan van de Loo

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.