Trambestuurders krijgen stoomcursus nieuwe ‘Ferrari van HTM’

Den Haag heeft een nieuwe stadstram. HTM laat in een uniek filmpje zien hoe trambestuurders de nieuwe machine, onder de werknemers bekend als de ‘Ferrari van HTM’, onder de knie krijgen middels bijscholing. Daarin staat de vervoersmaatschappij niet alleen; bijna 1 op de 5 Nederlanders doet aan bijscholing.

Een nieuwe machine op het werk betekent dat werknemers moeten leren hoe ze ermee om moeten gaan. Wie volgt er een opleiding of cursus om de nieuwe machine te leren bedienen? Hoe zorg je er als werkgever voor dat je werknemers écht iets nieuws leren? Dat zijn vragen die de campagne Hoe Werkt Nederland? samen met HTM beantwoordt in een nieuw filmpje op Facebook, waarbij de Haagse vervoerder een uniek kijkje in de keuken geeft.

HTM heeft eerder dit jaar op onder andere de tramlijn richting Scheveningen de nieuwe stadstram geïntroduceerd, die weer net even anders werkt dan de vroegere trams. Trambestuurders die soms al tientallen jaren werken bij HTM krijgen een theoretische en praktijkgerichte opleiding om de nieuwe machine te kunnen gebruiken om reizigers te kunnen vervoeren.

De dynamische arbeidsmarkt vraagt van zowel werkgevers als werknemers dat ze zich aanpassen aan veranderingen. Continue bijscholing is een goede manier om om te gaan met die veranderingen. Bijna 18 procent van de Nederlanders in de leeftijd van 25 tot 65 jaar gaf aan dat ze een opleiding of cursus hebben gevolgd voor hun werk of vrije tijd. Dat zijn 1,6 miljoen mensen. Nederland staat daarmee in de Europese top 5 van een leven lang leren, aldus het CBS.

Op de Facebook-pagina van Hoe Werkt Nederland? wordt meer aandacht besteed aan de veranderingen op de werkvloer en wat de gevolgen zijn voor werkgevers en werknemers. Op die plek kunnen mensen met elkaar in gesprek gaan over de veranderende arbeidsmarkt. Iedereen kan meedenken. De campagne verzamelt verhalen en oplossingen van werknemers en werkgevers met het doel elkaar te inspireren. Op de Facebook-pagina van de campagne denken bijna 30.000 fans mee over uitdagingen en kansen van werkgevers en werknemers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.