Vrijdag 22 december worden de plannen bekrachtigd voor de langverwachte fietsverbinding tussen Ypenburg en Den Haag Centrum. De gemeente Den Haag gaat een fietsviaduct over de A4 aanleggen, de laatste schakel in het zogenoemde Trekfietstracé.
Het Trekfietstracé is een van de sterfietsroutes in Den Haag.
Het wordt een snelle en comfortabele fietsroute tussen Ypenburg en Den Haag Centrum. Steeds meer mensen fietsen en dat stimuleren we als gemeente zoveel mogelijk. Via dit fietsviaduct is straks op een veilige comfortabele manier het centrum van Den Haag te bereiken, aldus wethouder Tom de Bruijn van Verkeer.
Verbinding vanuit Ypenburg
Het fietsviaduct komt te liggen tussen de opening in de geluidswal langs de A4 aan de zijde van Ypenburg in de wijk Bosweide en, aan de andere zijde van de A4, het golfterrein Leeuwenbergh. Begin 2020 is het fietsviaduct klaar, net als het fietspad dat vanaf het viaduct naar de Westvlietweg gaat lopen. Het fietsviaduct zal aan de Ypenburgse zijde aansluiten op de Ringelwikke en de Postenkade. Hier kunnen fietsers richting Ypenburg of richting Nootdorp. Aan andere zijde van de A4 sluit het fietsviaduct aan op een nieuw fietspad, dat langs de golfbaan en de toekomstige Rotterdamsebaan loopt en aansluit op de Westvlietweg. Vanaf de Westvlietweg kunnen fietsers richting Voorburg, Rijswijk en Den Haag Centrum.
Iconisch en duurzaam ontwerp
Het fietsviaduct heeft een elegante uitstraling en de asymmetrische vorm brengt de verschillende karakters van de twee zijden (Ypenburg vs. Vlietzone) tot uitdrukking. Aan de zijkanten van het viaduct worden 2 meter hoge windschermen aangebracht, zodat fietsers beschut en afgeschermd van het verkeer op de A4 zijn. In de windschermen zijn afbeeldingen van fietsers verwerkt. Hierdoor is voor het verkeer dat onder het viaduct doorrijdt in één oogopslag duidelijk dat hier een snelle fietsverbinding ligt. Den Haag ziet het fietsviaduct als een icoon voor snel en comfortabel fietsen in Den Haag. Het viaduct zal worden gebouwd door Dura Vermeer, het ontwerp is samen met Quist Wintermans Architecten tot stand gekomen.
Het fietsviaduct wordt energieneutraal door het gebruik van een ‘zonneboom’, waar meerdere zonnepanelen op zitten. De energie die opgewekt wordt met de zonnepanelen wordt gebruikt voor de verlichting op viaduct. Daarnaast wordt zuinige ledverlichting toegepast en automatisch oplichtende lichtpunten. Hiermee past het viaduct ook in het streven van Den Haag om in 2040 een klimaatneutrale stad te zijn.