In de Haagse gemeenteraadsvergadering van afgelopen donderdag werd gesproken over het bestemmingsplan Wateringse Veld. Met het nieuwe bestemmingsplan worden verschillende woningbouwlocaties mogelijk gemaakt. Aanleiding voor Groep de Mos-raadslid Arjen Dubbelaar om het College in Den Haag te vragen om oplossingen voor enkele verkeerssituaties op de Laan van Wateringse Veld.
Dubbelaar: “Veel bezoekers van de fastfood-vestigingen KFC en Subway aan het begin van de Laan van Wateringse Veld moeten nu ruim 700 meter omrijden omdat deze alleen te bereiken zijn via het kruispunt bij de Paul van Steenbergenlaan. Het is onbegrijpelijk waarom er ter hoogte van Tennet-schakelstation niet al eerder een inrit is gemaakt voor deze fastfood-vestigingen. Ik heb mijn motie ingetrokken omdat de wethouder de gemeenteraad de toezegging deed dit probleem op te nemen met zijn Westlandse collega. Begrijpelijk want formeel gezien is dit stukje Laan van Wateringse Veld van de gemeente Westland. Dit is een goeie stap in een oplossing waarbij er niet meer onnodig omgereden hoeft te worden”.
Verkeersonderzoek
De Groep de Mos motie ‘Verkeersonderzoek Wateringse Veld’ werd met een ruime meerderheid aangenomen en riep het College op om een verkeersonderzoek te houden in het Wateringse Veld, waarbij de nadruk ligt op de kruispunten Laan van Wateringse Veld en Noordweg en het kruispunt Laan van Wateringse Veld en het Oosteinde. Op deze kruispunten staat het verkeer regelmatig vast of is de doorstroming heel slecht waardoor er soms lange rijen auto’s staan te wachten voor de verkeerslichten. De lokale politieke partij wil dat hier oplossingen voor komen, bijvoorbeeld door het plaatsen van rotondes om de doorstroming op deze kruispunten te verbeteren.
Grote ergernis
“Het is een grote ergernis van inwoners in het Wateringse Veld dat genoemde kruispunten nu regelmatig vast staan. Wij krijgen hier regelmatig berichten over van bewoners. Het is goed dat er nu door verkeersdeskundigen naar gekeken gaat worden. Wij zijn ontzettend blij met deze ontwikkeling en zullen dit zeker nauwlettend in de gaten houden,” besluit Dubbelaar.
Jan Akkerman
Er is een mooie aansluiting gemaakt van de Laan van Wateringse Veld op de Wippolderlaan , er zijn daar 3 rijstroken linksaf de Wippolderlaan op, maar door een te smalle aanvoer staan deze rijstroken vaak leeg, de meeste mensen die na de linkerbocht weer naar rechts moeten de A4 op naar Delft of Rotterdam staan dan ook al op Laan van Wateringse Veld op de meest rechtse opstelstrook waardoor er te weinig automobilisten de kans krijgen om op de andere opstelstroken te komen, er moet dus een extra rijstrook bij komen op de Laan van Wateringse Veld, er is nu alleen een groot stuk gras, waar sommige al overheen rijden om zich te kunnen opstellen vooraan bij de stoplichten.
Hans van Rijsinge
Wat de lokale politiek wil is aandacht voor zichzelf. Rijkswaterstaat is al tijden bezig deze situatie te verbeteren. Maar dit is omvangrijk en niet in een paar maanden gedaan. Zie http://www.zuid-holland.nl/onderwerpen/verkeer-vervoer/wegverkeer/werkzaamheden-wegen/werk-wegen/n211/n211-wippolderlaan/groot-onderhoud/
Arjen Dubbelaar
Beste Hans, de projecten op de Wippolderlaan staan inderdaad op de planning van de Provincie, maar voor de Laan van Wateringse Veld zijn er nog geen concrete plannen. Daar gaat de Provincie ook niet over. Ik woon zelf in de wijk en zie onze verkeersproblemen ook graag opgelost.