Ruim 100 bier-activiteiten tijdens Week van het Nederlandse Bier t/m 21 mei
Het Nederlands Bierproeffestival in de Grote Kerk in Den Haag heeft wederom een succesvolle editie beleefd. Al een aantal dagen voor het festival waren twee van de drie avonden uitverkocht. Uiteindelijk bezochten zo’n 6.500 bierliefhebbers het Nederlands Bierproeffestival, dat van 11 t/m 13 mei plaatsvond.
Het jaarlijks terugkerende evenement werd geopend door burgemeester Pauline Krikke en markeerde tevens de start van de Week van het Nederlandse Bier. Bezoekers konden drie dagen lang genieten van meer dan 250 biersoorten, heerlijk eten van diverse foodtrucks en verschillende masterclasses die werden gegeven door ervaren bierkenners. De Week van het Nederlandse Bier duurt nog tot en met 21 mei. Door heel Nederland worden zo’n 100 bier-activiteiten georganiseerd om de consument de veelzijdigheid van Nederlands bier te laten ervaren. Traditiegetrouw sluiten de Nederlandse Brouwerijdagen ‘De Week’ af; ruim 100 Nederlandse brouwerijen openen van 19 t/m 21 mei hun deuren voor het publiek. Meer informatie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl
Trots
Cees-Jan Adema, directeur Nederlandse Brouwers: “Het is nu de 6e keer dat Nederlandse Brouwers het openingsfestival in de Grote Kerk organiseert. We zien de interesse van de consumenten in Nederlands bier elk jaar verder groeien en het bierproeffestival is de perfecte mogelijkheid om met een proefglaasje op ontdekkingstocht te gaan. Er is een enorm divers aanbod en de kwaliteit is ook erg goed. Veel aanwezige bieren hebben bijvoorbeeld een gouden medaille gewonnen in hun biercategorie tijdens de Dutch Beer Challenge. Als ik hier rondloop, kan ik alleen maar heel trots zijn op de Nederlandse biercultuur.”
Activiteiten tijdens de Week van het Nederlandse Bier
De Week van het Nederlandse Bier viert bier van eigen bodem. Dit jaar staat ‘De Week’ in het teken van de combinatie van bier en spijs. Horeca-ondernemingen en organisaties door heel Nederland doen mee aan de Week van het Nederlandse Bier door o.a. bierworkshops, festivals, proeverijen, bierwandelingen, rondleidingen in brouwerijen en bierdiners te organiseren. Middels zo’n 100 verschillende activiteiten ontdekt de consument de veelzijdigheid van Nederlands bier. Ter afsluiting van de Week van het Nederlandse Bier, openen brouwerijen door heel het land hun deuren tijdens de Nederlandse Brouwerijdagen (19 t/m 21 mei). Voor een compleet overzicht van alle activiteiten zie www.weekvanhetnederlandsebier.nl
Stichting Week van het Nederlandse bier
De Week van het Nederlandse Bier is een initiatief van Stichting Week van het Nederlandse Bier. In de stichting heeft de Nederlandse biersector zicht verenigd met als doel het bier van eigen bodem te promoten en Nederland kennis te laten maken met de diversiteit van bier. In de Stichting Week van het Nederlandse Bier zitten afgevaardigden van: Nederlandse Brouwers, CRAFT, Alliantie van Bier Tapperijen, Mitra Slijterijen, Bier&cO, Bierburo, Birdy Publishing / Bier! magazine en Bier Consumenten vereniging PINT. Voor meer informatie over de Stichting Week van het Nederlandse Bier zie: www.weekvanhetnederlandsebier.nl.
Foto: Impressie Nederlands Bierproeffestival Den Haag 2017.
Foto: Hilko Visser