Omdat ik toch in Amsterdam was, liep ik even een grote parfumerie in. Kijken, kijken, het oer-Hollandse gevoel. Toen hadden ze een aanbieding: oogschaduw minus 25 procent. Ik stond bij de kassa met twee doosjes.
Wat is dat toch met aanbiedingen, dat ze iets in je hersens veranderen? Ik dacht aan het bedrag dat ik met deze aanschaf bespaarde en daar werd ik innig tevreden van. Ik dacht niet aan het bedrag dat ik wilde uitgeven om te besparen. Niet kopen is de grootste aanbieding. Dat was ik vergeten wegens de korting.
Pliep, deed de klantenkaart onder de scanner van de kassa en pliep deed de kortingsbon vervolgens. Mooie geluiden. Maar de kassa hoorde ze niet. De kassa staakte. En in onze tijd is het zo dat wanneer het systeem in een winkel buiten dienst is, alle mensen in de winkel radeloos naar elkaar kijken. De verkoop ligt plat. De een vroeg het aan de ander, die een derde opbelde en een vierde had al bij een vijfde geïnformeerd, die het evenmin wist, en terwijl nummer zes en zeven te hulp schoten, jengelde de kerstmuzak door en bleef de drukte om me heen groeien. Toen had ik de oplossing.
“Mag ik mijn klantenkaart terug?” vroeg ik. De twee eerste winkeljuffrouwen keken me verbaasd aan. “De aankoop gaat niet door.” Tot op de straat hoorde ik de duizend verontschuldigingen nog, maar ‘t deed me weinig. Ik voelde me opgelucht. Weg uit de winkel. Bevrijd van die druk. En nu helemaal geld bespaard door simpelweg niets te kopen.
Gek genoeg had ik eerder die week min of meer hetzelfde gehad. Een website had een speciale kortingsavond en was daardoor overbelast geraakt. De zaak liep vast. Betalen was onmogelijk. Mijn aankoop met vele procenten korting ging niet door en ik was eerst teleurgesteld, daarna opgelucht en vervolgens verbaasd over deze ervaring.
Na de herhalingsoefening in de parfumerie overdacht ik of er wellicht in deze maand wat extra beschermengelen waren ingezet door Boven. Ze doen wat ze kunnen. Een spaak in het digitale wiel steken waardoor er tijd ontstaat voor bezinning op de noodzaak van de aanschaf en de werkelijke betekenis van zuinig aan doen. ‘t Is iets om dankbaar voor te zijn. En om te onthouden: hoe minder ik koop, hoe meer ik bespaar. Dat is misschien de beste aanbieding ooit. Ik deel hem graag met u.
Vilan van de Loo