Page 5 - DeLoosduinseKrant_w1319
P. 5
pagina 5 - 27 maart 2019
www.loosduinsekrant.nl
Van het Loosduins Museum... Openbaar vervoer
Allereerst het ‘Openbaar vervoer’. Wat wij daar vandaag de dag on- der verstaan is bepaald wel wat an- ders dan de ‘dienstverlening’ van vroeger, rond 1850 dus. Was er in de strikte zin van het woord eigen- lijk wel ‘openbaar vervoer’, met een structuur die wij thans kennen? La- ten we zeggen, dat het aarzelend op gang kwam. Want was er immers niet in september 1839 de spoor- weg AMSTERDAM-HAARLEM geopend? 4 Jaar later was die lijn al doorgetrokken naar Leiden en Den Haag, waar in hetzelfde jaar het station ‘Hollandse Spoor’ ge- reed kwam, zij het niet in de huidige gedaante.
Maar laten we dichtbij huis blijven, in Loosduinen dus. De diligence ’s-Gra- venhage-Monster v.v. deed Loosdui- nen wel aan, maar had hier geen halte- plaats en zal veelal bezet zijn geweest. Dat betekende niks anders, dan dat de brave Loosduinse burgers, wanneer die naar Den Haag wilden, de ‘benen- wagen’ moesten nemen. Dat was dan ook gebruikelijk, want in Loosduinen was toen weinig handel en waren er geen (grote) winkels, waar de ingeze- tenen zich konden voorzien van kle- ding en huisvesting.
Aan te nemen is nog, dat gebruik ge- maakt werd van een trekschuit, eeu- wenlang het vervoermiddel van onze voorouders. Een aantal keren per week ging er een trekschuit vanuit Naaldwijk over Honselersdijk, Poel- dijk en Loosduinen naar Den Haag, die ’s morgens om 6 u. vertrok. Boch- ten in de vaarten konden moeilijkhe- den opleveren, zoals bij Honselersdijk. Om dat te ondervangen had men daar een draaiende paal aangebracht, waar de lijn omheen getrokken werd. Die plaats heet ook nu nog ‘de Rolpaal’ met het bekende rijtje woningen aan de overkant van de vaart. Het moet geen onverdeeld genoegen geweest zijn, zo’n reis met de trekschuit, de ruimte was klein en ongerie ijk, hou-
ten zitbanken en laag plafond, heel benauwd dus, vooral veroorzaakt door rokers met hun ‘gouwenaars’ u weet wel, de Goudse pijp. Door jonge vrou- wen is ook toen al veel geklaagd over het gedrag van mannen in de schuit. Een ander vermaak was het kaartspel. Rond die tijd kwam ook het stoomwe- zen op gang waardoor het trekschuit- paard langzamerhand op z’n laatste benen liep, zeker op de trajecten waar de stoomtrein z’n intrede had gedaan. Dat gold dus ook voor de diligence. Verder was er natuurlijk ook nog het ‘goederenvervoer’, waaronder te noe- men valt ‘de hondenkar’. Dat was een op 2 wielen rustende handkar met twee lange handvatten aan de voor- kant, waar tussen de hond de kar, be-
laden met....., voort trok. Dat was een vertrouwd beeld in steden en dorpen. De vervanger van die kar -veel later- was de bakfiets en paard en wagen. Overig vervoer vond plaats met ‘Mart- en Beurtschippers’. Veel goederen en koopwaar, w.o. groenten en aardappe- len e.d. werden met schuiten van Loos- duinen en het Westland naar de mark- ten in Den Haag vervoerd. Veilingen bestonden toen nog niet.
In een Reglement van de diligence -eerder genoemd- was sprake van tol- gelden, die geheven werden bij de tol- grenzen, zoals op de Monsterseweg ter hoogte van de Oorberlaan en bij de Beeklaan, de grens tussen Den Haag en Loosduinen. Die tollen werden ge- exploiteerd door ‘eene Commissie over
den Straatweg van ‘sGravenhage over Loosduinen naar Monster’ die ook voor het onderhoud buiten de bebouw- de kom van de gemeenten, verantwoor- delijk was. Daartoe werden tolgelden geheven. Niet het aantal personen dat vervoerd werd, maar het voertuig en/of dieren werden belast, w.o. ook honden en katten. De Loosduinse geschiedenis kent nog 2 tolgaarders, t.w. de heren Thierry en Steinfort. Die hadden bijv. in 1836 een jaarloon van f.312.- elk. De ontvangst van tolgelden over dat jaar bedroeg f.4106.34, daarvan mocht de penningmeester van de Commissie 4% in rekening brengen ofwel f.164.- Voor niks gaat de zon op, toch!
Op de foto staat Henk van Dijk.
J.P. Alsem wordt Flagship store Highland Park, Orkney
- Advertorial -
De vaaragenda van 2019:
Mei:
04-05-2019 09-05-2019 26-05-2019
Juni:
01-06-2019 08-06-2019 14-06-2019 15-06-2019 16-06-2019 27-06-2019 29-06-2019
Juli:
13-07-2019 20-07-2019
Augustus:
17-08-2019 20-08-2019 05-08-2019 20-08-2019 28-08-2019
Schooieren door Westland Museum Oud Overschie Geheime Route
Botanische Tuin Schooieren door Westland Jenevervaart
De Kaagse Route
De Kaagse Route Historische vaart De Lier Geheime Route
Hofstad van dichtbij Jenevervaart
Hofstad van dichtbij Historische vaart De Lier Drui esvaart Drui esvaart
Museum Oud Overschie
Verdilaan, Naaldwijk Delft CS
Bonte Haas
Zieken, Den Haag Verdilaan, Naaldwijk Delft CS
Den Haag CS
Den Haag CS Bonte Haas Bonte Haas
Zieken, Den Haag Delft CS
Zieken, Den Haag Bonte Haas
Delft CS
Delft CS
Delft CS
Wij zijn trots u te mogen aankondi- gen dat wij met ingang van dit jaar Flagshipstore van het mooie merk Highland Park Malt Whisky zijn geworden. Deze eer is in Nederland slechts negen drankenspecialisten ge- gund. De vakkennis van de medewer- kers en het uitgebreide assortiment van deze malt van het eiland Orkney zijn de basis van dit vertrouwen.
Naast de gewone 10 en 12 jaar oude malt hebben wij ook diverse speciale editie’s in huis; de link met de Vikin- gen (waar de oprichter Magnus een directe afstammeling van is) en de elementen van de natuur komen in de verschillende uitvoeringen tot hun recht. Zo zijn er Wind, Fire, Ice, Light,
Behang (werk) en Verf Vloerbedekking en Laminaat Binnen en Buitenzonwering
Dark als Loki, Freya, Bear en Dragon genoemd.
De malt worden gemaakt op het eiland Orkney, gelegen boven het Schotse land. Daar groeien geen bomen en is
dus geen hout voorhanden. Dit komt door de altijd waaiende zeewind wel- ke boomgroei onmogelijk maakt. De whisky wordt dan ook geturfd met turf, niet van hout maar van heide- planten gemaakt, zogenaamde groene turf. Dit geeft een geheel eigen onder- scheidend karakter aan de Malt.
De productie rust op vijf hoekstenen, geperfectioneerd in de afgelopen 200 jaar: het handmatig mouten van gerst, aromatische heideturf uit Hobbister Moor, een koele rijping, het uitsluitend gebruik van ex-sherryvaten en vathar- monisatie voor het bottelen. The Or- kney Single Malt with Viking soul... Gedurende het jaar zullen wij diverse acties met deze Park’s presenteren, te beginnen met een aardige prijsaanbie- ding, zie elders in deze krant. Verder staan op het programma twee exclu- sieve agshipstore bottelingen welke in september worden verwacht, een masterclass (info in de winkels na de zomer), glazen actie, proefsamples etc. etc.
J.P. Alsem Den Haag
www.alsem.nl • info@alsem.nl
Uitgelicht: ‘Vaartocht naar Museum Oud-Overschie’
Geïnteresseerd in de rijke geschiedenis van Oud-Overschie? Vaar dan mee naar het Museum en ontdek alle details over deze Rotterdamse deelgemeente!
Aan de Overschiese Dorpstraat was ooit een klein snoepwinkeltje gevestigd met de naam ‘Hoop doet leven’. Dit was in januari 1988 de naamgever van het Museum Oud Overschie. De museumstichting zelf werd al in 1973 opgericht als vereniging Oud Overschie. Zij hield zich bezig met het organiseren van verschillende evenementen en tentoonstellingen.
Het museum kent zijn oorsprong in de historische panden aan de Overschiese Dorpsstraat. Na de opening in 1988 is het museum continu uitgebreid.
De vaartocht
Bij Delft Centraal Station wordt u ontvangen door één van onze schippers. Hiervandaan vertrekken we over de Schie richting Overschie. Bij het museum krijgt u een rondleiding door de geschiedenis van de Rotterdamse deelge- meente Overschie door gepassioneerde vrijwilligers. Na deze rondleiding is er nog ruimte om Overschie lopend te verkennen. Hierna zullen we weer vertrekken richting Delft.
WONINGINRICHTING ZONWERING
Leyweg 1150, Den Haag
070 - 321 14 00
WWW.FREDVANRIJN.NL
Meer info via www.dehollandsevloot.nl of 0174-623622
Samen
123 jaar ervaring
O
V
S
G
N
A
O
R
P
O
S
L
E
I
V
M
D
M
A
A
A
O
T
K
N
Een begrip in de regio
Haaglanden
E
E