Vrijdag is in Den Haag het startsein gegeven voor de campagne ‘Zet je licht aan’ van de ANWB. Door het plaatsen van lichtgevende markeringen op fietspaden wil de organisatie fietsers aanmoedigen hun lichten aan te zetten. De gemeente juicht dit initiatief van harte toe.
De wegmarkering bestaat uit twee symbolen: een koplamp en dynamo en de tekst ‘Zet je licht aan’. De markeringen zullen worden aangebracht op verschillende fietspaden. Volgens de ANWB zorgt deze ‘gedragsinterventie’ ervoor dat fietsers vaker hun lichten aanzetten. Den Haag is een van de eerste steden waar de campagne wordt gevoerd. Later deze maand volgen Rotterdam en Utrecht. De ANWB deed eerder een proef in onder meer Nijmegen. Daar steeg het aantal fietsers dat met verlichting fietste tijdens de proef van 43 naar 55 procent.
De actie lijkt nodig. Vorig jaar kregen ruim 34.000 fietsers een bekeuring van 55 euro voor het niet voeren van de juiste verlichting. De onthulling van de markering op het fietspad achter Paleis Noordeinde vond plaats in aanwezigheid van wethouder Karsten Klein en ANWB-directeur Frits van Bruggen (zie foto).