Te midden van de bouwwerkzaamheden aan de N211 werd op 12 april het boek ‘Van indammen naar laten stromen’ gepresenteerd. Secretaris-generaal Maarten Schurink van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties ontving het eerste exemplaar van het boek uit handen van bestuurskundige Menno Spaan. Met zijn boek laat Spaan met zestien succesverhalen zien waar durf en ondernemerschap bij overheden in kan resulteren. De N211, de duurzaamste weg van Nederland, is één van de verhalen in het boek en vormde een prachtig decor voor de presentatie.
De N211 begint op de aansluiting Den Haag-Zuid van de A4, bij de gemeentegrenzen met Delft, Rijswijk en Den Haag. De N211 heet hier de Wippolderlaan en is een weg met 2×2 rijstroken en verkeerslichten, onderdeel van de Ring Den Haag. De N211 vormt de scheiding tussen de buitenwijken van Den Haag en Wateringen naar het oosten en de kassen van het Westland naar het westen. De Wippolderlaan gaat dan over in de Lozerlaan. Ter hoogte van het kruispunt met de Escamplaan (S104) slaat de N211 af en is dan een tweestrooks weg door het Westland naar Poeldijk.
De N211 voert dan door een gebied dat vrijwel volledig bestaat uit kassen, met dorpjes die omgeven zijn door grootschalige tuinbouw. Bij Poeldijk slaat de N211 af en voert langs Monster, de weg loopt hier vlak langs de kust. De N211 kent diverse rotondes en voert dan langs ‘s-Gravenzande. Vlak voor Hoek van Holland sluit de N220 aan, waarna de weg verder loopt naar Hoek van Holland en daar op de veerdienst naar Harwich eindigt.
Maximaliseren van waarde
Een van de lessen uit het boek is dat je alleen kan innoveren met durf, maar vooral door samenwerking. Tussen markt, de overheid en tussen overheden onderling. Dat de bereidwilligheid er is, bleek uit de open gesprekken en kennisdeling tussen de aanwezigen tijdens de boekpresentatie. Van de 16 verhalen is de N211 een mooi voorbeeld van innoveren op twee sporen, zo schrijft Spaan in zijn boek. De N211 wordt via een twintigtal innovaties ontwikkeld tot een CO2-negatieve weg, die meer CO2 bespaart dan dat er bij de bouwwerkzaamheden en het onderhoud vrijkomt. “Provincie Zuid-Holland werkt aan product- en procesinnovatie. In plaats van het minimaliseren van kosten stond in het project het maximaliseren van waarde van het project in brede zin voorop.”
Meest doeltreffende innovaties
De provincie Zuid-Holland beheert 676 kilometer aan wegen in een van de dichtstbevolkte gebieden ter wereld. De N211 is daar een goed voorbeeld van als drukke ontsluitingsroute van het Westland, ingeklemd tussen water, woonwijk en bedrijven. “Als je dan de CO2-uitstoot flink wilt beperken of de bereikbaarheid wilt verbeteren vraagt dat om de nodige creativiteit en durf”, aldus gedeputeerde Floor Vermeulen. “De aanpak bij deze weg is erop gericht om samen met bedrijven naar de meest doeltreffende innovaties te zoeken. Zo krijgen we het beste wegontwerp en de meeste CO2-besparing per geïnvesteerde euro.”
Foto: Floor Vermeulen en Menno Spaan tijdens de uitreiking van het boek.