Primeur met eerste CO2-negatieve weg

Tussen Den Haag en Poeldijk is op 1 november de eerste CO2-negatieve weg van Nederland, de N211, in gebruik genomen. De duurzame weg is het resultaat van een bijzondere pilot waarin de provincie Zuid-Holland samen met de markt zocht naar de beste mix aan nieuwe en doorontwikkelde innovaties om toe te passen in de weg. Van nieuwe materialen en productieprocessen, tot verkeersmaatregelen en oplossingen die in en langs de weg energie opwekken of besparen. Floor Vermeulen, gedeputeerde van de provincie Zuid-Holland, opende de CO2-negatieve weg officieel.

Het groot onderhoud van de N211 stoot 4000 ton CO2 uit, terwijl tijdens de werkzaamheden en de levensduur van de weg maar liefst 14.000 ton CO2 bespaard en gecompenseerd wordt met maatregelen in en rond de weg. Aanleg, onderhoud en beheer van wegen zijn een kerntaak van de provincie. In het behalen van de klimaatdoelen was het een logische stap te onderzoeken hoeveel CO2 in die werkzaamheden bespaard kan worden. Warmteopwekking uit het fietspad, asfalt dat bij lage temperatuur verwerkt wordt, houten abri’s en vangrails en schimmels die teer uit het oude asfalt verwijderen; het is een greep uit de 20 innovaties die Zuid-Holland in samenwerking met bouwbedrijf BAM Infra en ingenieursadviesbureau Sweco in de weg heeft verwerkt. Naast CO2-besparing was een belangrijke voorwaarde dat de innovaties ook in andere wegen kunnen worden toegepast.

Dat het resultaat bijzonder is, kan weggebruikers niet ontgaan wanneer ze over de weg rijden. Innovaties zoals de houten abri’s en vangrails springen in het oog, evenals de dynamische wegverlichting die ’s nachts dimt bij weinig verkeer.

Nieuwe wegenprojecten
Aan de “innovaties van morgen” is ook gedacht. Die worden getest in speciale proeftuinen. De aanpak en doelstellingen van de N211 en ‘zusterweg’ N470 zijn inmiddels overgenomen in alle nieuwe wegenprojecten van Zuid-Holland.

Maximaliseren van waarde
In het voortraject heeft Zuid-Holland nadrukkelijk bouwbedrijven en ingenieursbureaus gestimuleerd om kennis te maken met innovatieve bedrijven die een rol konden spelen in het herontwerp van de weg. Een deel van de innovaties in de uiteindelijke weg komt voort uit dat traject. Met de gemeente Westland werd daarnaast samengewerkt om beide damwanden van de vaart te vervangen en om zonnepanelen in een deel van het fietspad aan te leggen. Bedrijven langs de weg doen mee in de CO2-besparing door grootschalig zonnepanelen op hun daken te installeren.
Maar ook na heropening van de weg worden nog steeds nieuwe innovaties toegevoegd. Binnenkort zullen alle verkeersborden langs de weg van bamboe worden geplaatst.

Weggebruikers profiteren mee
De CO2-besparing is niet eenmalig. De zonnepanelen en warmte uit het fietspad leveren nog jarenlang energie nadat de weg heropend is. Burgers en bedrijven profiteren direct mee door het wegontwerp dat doorstroming verbetert en door de toepassing van vlakker asfalt dat de rolweerstand van autobanden vermindert. Die laatste maatregel scheelt 2,5% brandstofgebruik en uitstoot voor voertuigen op de weg.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.